W piątek rano na stacji kolejowej w podkrakowskiej Skawinie władze Małopolski i spółki Koleje Małopolskie przywitały 60-milionowego pasażera. Podróżna otrzymała okolicznościowe upominki.

Marszałek Województwa Małopolskiego Łukasz Smółka podkreślił, że osiągnięty przez spółkę próg 60 milionów pasażerów "utwierdza nas w przekonaniu, że rozwój szybkiego, bezpiecznego, ekologicznego transportu kolejowego oraz rozszerzanie siatki połączeń jest jednym z najważniejszych zadań samorządu województwa małopolskiego”. Przypomniał, że region z myślą o transporcie kolejowym kupuje nowe pociągi, buduje zaplecze kolejowe i wprowadza nowe połączenia z myślą o mieszkańcach i turystach.

Jak podkreślił prezes KMŁ Radosław Włoszek, przez dekadę Koleje Małopolskie zmieniły oblicze transportu kolejowego w regionie.

Spółka Koleje Małopolskie jest podmiotem, w którym 100 proc. udziałów posiada samorząd województwa małopolskiego. Przewoźnik regularne kursy rozpoczął 14 grudnia 2014 r. od obsługi linii Kraków Główny – Wieliczka Rynek-Kopalnia. W kolejnych latach spółka wprowadziła połączenia do Portu Lotniczego Kraków-Balice, Miechowa, Sędziszowa, Tarnowa, Nowego Sącza, Krynicy-Zdrój, Zakopanego oraz Jasła. W grudniu 2021 r. Koleje Małopolskie uruchomiły połączenia również do Trzebini, Oświęcimia oraz Skawiny, a od grudnia 2023 r. małopolski przewoźnik kursuje do Oświęcimia również przez Skawinę.

Spółka uruchamia również sezonowe – letnie i zimowe kursy weekendowe między Muszyną a Popradem na Słowacji. Szybki pociąg „Luxtorpeda” jeździ sezonowo między Krakowem i Zakopanem. Na początku 2023 r. KMŁ oddały do użytku swoją najważniejszą inwestycję - zaplecze techniczne do obsługi taboru kolejowego na terenie stacji kolejowej Kraków Towarowy.

Każdego dnia pociągi Kolei Małopolskich obsługują 190 kursów z wykorzystaniem floty 30 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT), wyprodukowanych przez nowosądecki Newag i bydgoską Pesę. W 2023 r. spółka przewiozła rekordowe 11,5 mln pasażerów, z czego 9,5 mln koleją, a 2 mln na autobusami w ramach Małopolskich Linii Dowozowych.

Małopolskie Linie Dowozowe, uruchomione przez Koleje Małopolskie, w pierwotnym zamierzeniu miały dowozić pasażerów z mniejszych miejscowości do stacji przesiadkowych na pociąg. W związku z zapotrzebowaniem na przewozy autobusowe w regionie z czasem formuła ta została poszerzona także o regularne linie łączące mniejsze gminy z dużymi miastami, np. Krakowem i Tarnowem. W tym roku siatka MLD powiększyła się do blisko 50 linii dowozowych, obejmujących swoim zasięgiem całe województwo. Ich łączna długość przekroczyła 1,5 tys. km. Każdego dnia wszystkie trasy obsługuje ponad 85 autobusów.

Marszałek Małopolski poinformował, że od swojego powstania MLD przewiozły 5 milionów pasażerów. „Z roku na rok frekwencja w pociągach i autobusach Kolei Małopolskich jest coraz większa: w tym roku każdy miesiąc przynosi ponad milion pasażerów korzystających z ich usług” - zaznaczył Smółka.