Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Pierwsze nowe tramwaje Lajkonik II wyjechały na krakowskie tory

Trzy pierwsze nowe tramwaje Lajkonik II wyprodukowane w ramach kontraktu zawartego przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie z firmą Stadler Polska wyjechały w czwartek na trasę. W sumie przewoźnik zamówił 60 takich pojazdów. Wszystkie powinny zostać dostarczone do końca 2023 r.

Fot. materiały prasowe

Jak przypomniał prezydent Jacek Majchrowski podczas czwartkowej prezentacji nowych tramwajów na terenie zajezdni Nowa Huta, zamówione tramwaje są kontynuacją projektu Lajkonik I, w ramach którego do Krakowa w latach 2020–2021 trafiło 50 nowych wagonów.

Obecnie w Krakowie jest już pięć Lajkoników II, z czego pierwsze wyjechały w czwartek na linie regularne, aby wozić pasażerów. „Dostawa wszystkich 60 nowych tramwajów zgodnie z umową powinna się zakończyć w 2023 roku. Wtedy w Krakowie będzie kursowało już w sumie 110 nowych Lajkoników. Dzięki temu udział tramwajów z niską podłogą w całej flocie MPK wyniesie ok. 90 proc.” – wskazał Majchrowski.

Nowe Lajkoniki II to trzyczęściowe pojazdy niskopodłogowe z czterema wózkami jezdnymi. Zastosowano w nich drzwi wejściowe o większej niż standardowo szerokości (1400 mm), co ma zapewnić szybką wymianę pasażerów.


Fot. Hubert Strzelecki

Tramwaje mogą przewozić jednocześnie 238 pasażerów, w tym 75 osób na miejscach siedzących. Wyposażone są między innymi w klimatyzację, automat biletowy, system informacji pasażerskiej, system monitorowania oraz porty USB do ładowania smartfonów. Dwa wagony będą wyposażone w innowacyjny system do jazdy bez sieci trakcyjnej, a pozostałe zostaną tak zaprojektowane, aby w przyszłości móc korzystać z tego rozwiązania.

Prezes MPK Rafał Świerczyński zaznaczył, że dzięki wprowadzaniu do eksploatacji nowych pojazdów przewoźnik może wycofywać z ruchu kolejne wagony wysokopodłogowe, z których trudno jest korzystać osobom z ograniczoną mobilnością.

Jak przypomniał, realizacja tak dużego kontraktu, jakim jest zamówienie 60 nowych tramwajów jest możliwa dzięki kredytowi zaciągniętemu w Europejskim Banku Inwestycyjnym.

„Podjęliśmy już także działania, aby cześć kosztów tego projektu mogła być sfinansowana ze środków Unii Europejskiej w obecnej perspektywie finansowej. Został już złożony w tej sprawie wniosek do Centrum Unijnych Projektów Transportowych” – wskazał Świerczyński.

Przedstawiciele MPK zapowiedzieli, że planowane są zakupy kolejnych nowych niskopodłogowych tramwajów. W związku z tym zeszłym miesiącu ogłoszono wstępne konsultacje rynkowe z producentami, które mają posłużyć zebraniu informacji w zakresie niezbędnym do precyzyjnego przygotowania postępowania przetargowego.

W ramach tego projektu MPK zamierza kupić do 2026 roku w sumie 60 nowoczesnych wagonów, przy czym w pierwszej kolejności planowany jest zakup 30 sztuk. Część z tych wagonów będzie miała ponad 40 metrów długości.

Autor:
Polska Agencja Prasowa

Opracowanie:
Justyna Polewska-Nowicka

Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię