Grand Prix doceniono brytyjsko-polską koprodukcję "The Zone of Interest" Jonathana Glazera. To luźno nawiązująca do wojennej powieści romantycznej "Strefa Interesów" Martina Amisa historia o życiu komendanta KL Auschwitz Rudolfa Hossa i jego rodziny w willi położonej za murem obozu. Zdjęcia do filmu zrealizował Łukasz Żal. Polską producentką jest Ewa Puszczyńska. "Każdy etap tego przedsięwzięcia generował trudności, ale wszystkie udało się przezwyciężyć, za co bardzo dziękuję artystom, technikom, partnerom i producentom. Dziękuję Sandrze Huller za to, że zawarła w swojej roli wszystkie pytania, które mogą stawiać sobie widzowie. Dziękuję autorowi powieści, na podstawie której powstał nasz film, a także Piotrowi Cywińskiemu z Muzeum Auschwitz-Birkenau" - powiedział.

"The Zone of Interest" nawiązuje do głośnej powieści "Strefa interesów" Martina Amisa z 2014 roku opisującej miłość między esesmanem i żoną komendanta obozu koncentracyjnego.

Tytułowa Interessengebiet (strefa interesów) była obszarem wokół KL Auschwitz zarządzanym przez SS. Niemcy, chcąc uniemożliwić więźniom kontakt ze światem zewnętrznym i jednocześnie pozbyć się świadków swoich zbrodni, wysiedlili z tego terenu około 9 tys. mieszkańców.

Podczas spotkania z dziennikarzami, które towarzyszyło światowej premierze filmu, Glazer opowiadał, że od dawna chciał stworzyć opowieść, której akcja rozgrywałaby się w podczas II wojny światowej. Przez dwa lata przeczytał wiele książek, ale punktem zwrotnym okazała się wizyta w Miejscu Pamięci Auschwitz.

Film powstał w głębokiej współpracy z Muzeum prowadzonej na różnych płaszczyznach. Konsultowano nie tylko elementy scenariusza czy scenografii, ale także omawiano całość wymowy obrazu. Muzeum wsparło twórców także poprzez dostęp do obozowych dokumentów, relacji świadków oraz wsparcie merytoryczne.

Przedstawiciele ekipy wielokrotnie odwiedzali i zwiedzali Miejsce Pamięci. Ze względu na to, iż zdjęcia nie mogły powstawać na historycznym terenie, twórcy mieli możliwość cyfrowego skanowania części poobozowej przestrzeni. Jedynie ostatnie sekwencje filmu - dokumentalne zdjęcia pokazujące pracę Muzeum oraz przedmioty pozostałe po ofiarach - powstały na terenie Muzeum.

Jednym z wątków filmu jest pomoc niesiona więźniom obozu Auschwitz przez Polaków z Oświęcimia i okolic, którzy mieszkali poza terenem tytułowej strefy interesów obozu.