Marka Radia Kraków za luty wędruje do Muzeum Manggha. W japońskiej galerii oglądać można aż dwie wystawy: ekspozycję zatytułowaną "Sztuka botaniczna", a także pokaz prac współczesnego fotografa Wojciecha Wieteski. Pierwsza z nagrodzonych wystaw prezentuje fenomen sztuki inspirowanej przyrodą, europejskiej i japońskiej.

Odwiedzamy także Muzeum Manggha. "Botaniczne poszukiwania. Sztuka botaniczna w XXI wieku" to pierwsza w Polsce wystawa ukazująca fenomen współczesnej sztuki botanicznej europejskiej i japońskiej. Zobaczymy dzieła 35 twórców z Austrii, Francji, Holandii, Irlandii, Japonii, Niemiec, Polski, Rosji, Wielkiej Brytanii, Włoch. Prace współczesnych artystów prezentowane są w kontekście dzieł dawnych mistrzów ilustracji botanicznej m.in Basiliusa Beslera, Elizabeth Blackwell i – przede wszystkim – Marii Sibylli Merian, badaczki, podróżniczki i entomolożki. - Sztuka botaniczna to prawdziwy fenomen -  mówi kuratorka wystawy Anna Król.

"W sztuce polskiej XXI wieku rośliny zazwyczaj stanowią stały rekwizyt pracowni artysty lub element martwych natur, często nasyconych skomplikowanymi znaczeniami symbolicznymi. I choć w Polsce trudno odnaleźć twórców związanych ze zjawiskiem współczesnej sztuki botanicznej, kontynuującej tradycję nowożytnej ilustracji roślinnej z albumów i herbariów, to bez wątpienia obecna jest głęboka, oryginalna refleksja o naturze i botanice, między innymi w kręgu młodych artystek, absolwentek krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Przedstawiamy dzieła kilku z nich. Katarzyna Makieła-Organisty maluje czule akwarelą lub temperą żółtkową na papierze zarówno te „brzydkie stworzenia”, jak i piękne. Z kolei projekt fotograficzny Edyty Dufaj i rzeźbiarski Kamili Piazzy dotykają fundamentalnych relacji człowiek – natura, człowiek – przyroda, człowiek – drzewo. O tym samym, lecz poprzez inną formę opowiadają pozornie baśniowe, niepokojące, leśne kompozycje Justyny Stoszek, a lęk i zagrożenie wizualizują Heliotropie Łukasza Huculaka." - dodaje kuratorka. Wystawa przygotowana we współpracy z: Dom Norymberski w Krakowie.

Z kolei "Paradise 101", fotograficzna wystawa prac Wojciecha Wieteski, prezentowana jest w Galerii Europa-Daleki Wschód Muzeum Manggha. Ekspozycja w Galerii Europa - Daleki Wschód podsumowuje 29 lat fotografowania i filmowania Japonii przez tego artystę. Ramy czasowe projektu "Paradise 101" korespondują z konkretnym okresem w historii Japonii: erą, która przypada na czasy panowania cesarza Akihito. - Na wystawie zobaczymy portrety, pejzaże, sceny z życia Tokyo - mówi Bogna Dziechciaruk-Maj z Muzeum Manggha.

"Na wystawę składają się wielkoformatowe fotografie oraz ujęcia filmowe aranżowane w formie instalacji w przestrzeni galerii. Artysta zestawia ze sobą zdjęcia z różnych lat i utrzymane w kilku konwencjach: kadry kolorowe z czarno-białymi, krajobrazy łączy z portretami, a charakterystyczne elementy japońskiej kultury komponuje obok abstrakcyjnych kadrów niezwiązanych z żadną konkretną cywilizacją. Precyzyjnie zakomponowany wszechświat subtelnych skojarzeń i niedopowiedzeń jest przestrzenią do refleksji nad siłą fotograficznego obrazu oraz współczesną japońską kulturą i japońskim stylem życia." - komentuje kuratorka Ania Diduch. - Podczas fotografowania Japonii, w dychotomii między jednostką a masą, w fuzji starożytnych rytuałów i współczesnych zachowań, odnajduję ponadczasową formę chroniącą ludzkie życie przed nieporządkiem - dodaje artysta.

 

Pozostałe nominacje:

Za nami pierwsza premiera 2021 roku w Teatrze Bagatela. Jeden z najważniejszych współczesnych reżyserów teatralnych Mikołaj Grabowski sięga po "Rewizora" Nikołaja Gogola. Komedia wraca do Bagateli w nowym tłumaczeniu i w nowej odsłonie. - A temat, który podejmuje jest uniwersalny - przypomina Grabowski. Na scenie m.in Dariusz Starczewski, Wojciech Leonowicz, Ewelina Starejki, Marcin Kobierski, autorem nowego tłumaczenia - parafrazy tekstu Gogola jest Tadeusz Nyczek. Mikołaj Grabowski mówi: "Rewizor według mnie to jest opowieść o dwóch snach. „Śnie” Chlestakowa i „śnie” Horodniczego i jego rodziny. Ta koncepcja nie kłoci się z narracją autora, który opisując prowincjonalne miasteczko ujawnił obraz całego kraju, kraju kompletnej degrengolady moralnej, kraju zżeranego korupcją, kraju złodziei, kraju strachu. Ten niewiarygodny strach przed „władzą”, to, że winy zostaną w końcu ujawnione, że ciemne sprawy wyjdą wreszcie na wierzch, że grzechy zostaną obnażone i nadejdzie kara (nieuchronna, a może nawet oczekiwana) są powodem wiary, że ukrywający się w hotelu, nijakiego charakteru młodzieniec, będzie wzięty za „rewizora”.

"Tonąca dziewczyna" to autorski spektakl Karola Klugowskiego- reżysera, kompozytora, autora scenariusza i performera. Twórca sięga po utwory Tadeusza Różewicza, Heinera Müllera, Tadeusza Borowskiego oraz T. S. Eliota. Klugowski, który zadebiutował w Starym Teatrze w 2019 roku,  buduje sceniczną formę, inspirując się metodami pracy Jerzego Grotowskiego i Bogusława Schaeffera. Premiera na scenie kameralnej NST.

W dialogu z twórczością Tadeusza Kantora i Jerzego Grotowskiego powstała nowa wystawa Marka Chlandy w krakowskiej Cricotece. Ekspozycja zat. Cargo  jest działaniem na styku wystawy, instalacji, performansu i procesu badawczego. Chlanda, absolwent krakowskiej ASP, jest rysownikiem, grafikiem, rzeźbiarzem, autorem instalacji, performerem. Na wystawie, którą od dziś oglądać można w krakowskiej Cricotece zobaczymy kilkaset rysunków, a także filmy i rzeźbiarskie obiekty. Chlanda podejmuje tym razem temat mistrza i ucznia, rozważa problem pracy w zespole i wzajemnych wpływów. W ideę tej wystawa od początku wpisana była metamorfoza. - Artysta przeniósł do Cricoteki swoją pracownię - tłumaczy Kamil Kuitkowski z krakowskiej Cricoteki.

Na artystów zwykliśmy patrzeć przez pryzmat ich indywidualności. A przecież wielkie dzieła powstają w szerszym kontekście – są wynikiem współpracy, inspiracji, interakcji i, przede wszystkim, uczucia. Międzynarodowe Centrum Kultury zaprasza na wystawę Grafika we dwoje. Jadwiga Kaim-Otręba i Ryszard Otręba, prezentującą wybór prac wybitnych artystów, małżeństwa od ponad pół wieku, których połączyła również miłość do grafiki.  Wspólna wystawa prac Jadwigi i Ryszarda Otrębów daje wgląd nie tylko w ich koncepcję sztuki, wspólnego życia i pracy, ale również obraz polskiego życia artystycznego drugiej połowy XX wieku. – Przy wszystkich różnicach warsztatowo-formalnych ich twórczość ukazuje wspólne doświadczanie życia w jego wielu wymiarach. Poprzez tę wystawę pragniemy podziękować obojgu Artystom za życzliwość i przyjaźń, jaką obdarzają naszą instytucję już od wielu lat – mówi Agata Wąsowska-Pawlik, dyrektorka MCK.  


„Rewizor” Teatr Bagatela, reż. Mikołaj Grabowski
"Tonąca dziewczyna", NST. reż. karol Klugowski

„Cargo” Marek Chlanda z zespołem, Cricoteka
„Botaniczme poszukiwania. Sztuka botaniczna w XXI wieku”, kuratorka Anna Król, „Paradise 101” Wojciech Wieteska, kuratorka Ania Diduch – Muzeum Manggha
„Grafika we dwoje. Jadwiga Kaim-Otręba i Ryszard Otręba”, kuratorka Monika Rydiger, MCK

jn/mat.prasowe