„Uchwały samorządu terytorialnego podlegają standardowej ocenie nadzorczej Wojewody Małopolskiego. Oceniając te uchwały, organ nadzoru nie odnosi się do zasadności, rodzaju czy zakresu proponowanych rozwiązań, a wyłącznie do kwestii formalnych – do tego zatem, czy dany akt spełnia wymogi prawa” – powiedziała PAP rzecznik prasowy wojewody małopolskiego Joanna Paździo.

Jak podkreśliła, Wydział Prawny i Nadzoru Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego prowadzi standardowe postępowanie wyjaśniające w związku z wnioskiem prezydenta Krakowa. W ramach tego postępowania MUW wystąpi do organów samorządowych o zajęcie stanowiska w sprawie, w tym o odniesienie się do przedstawionych zarzutów.

Ostateczną ocenę prawna uchwały Sejmiku MUW wyda po zapoznaniu się z dokumentacją, którą otrzyma z urzędu marszałkowskiego. Ocenę nadzorczą wojewoda musi wydać do 2 listopada.

„Zanim za dwa tygodnie wejdzie w życie uchwała zmieniająca tzw. uchwałę antysmogową dla Małopolski, zwróciłem się do Wojewody Małopolskiego, Prokuratora Regionalnego i Rzecznika Praw Obywatelskich o sprawdzenie prawidłowości przeprowadzonych konsultacji, opiniowania i przebiegu samego wprowadzenia zmian w tej uchwale. Narusza ona bowiem przepisy prawa, ale przede wszystkim prawa do życia i ochrony zdrowia” – poinformował w zeszłym tygodniu prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

5 października, wojewoda małopolski opublikował w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego uchwałę zmieniającą uchwałę antysmogową dla Małopolski, która wejdzie w życie po dwóch tygodniach od dnia publikacji.

Zmieniona 26 września większością głosów radnych sejmiku uchwała wydłuża termin użytkowania tzw. kotłów bezklasowych z końca 2022 do końca kwietnia 2024. Poprzedziły ją konsultacje społeczne trwające od 1 do 24 sierpnia.