Radio Kraków
  • A
  • A
  • A
share

Jak poprawnie stosować dietę eliminacyjną, by sobie nie zaszkodzić?

Dieta eliminacyjna to metoda, która pozwala zidentyfikować produkty wywołujące niepożądane reakcje w naszym ciele. Polega na czasowym wykluczeniu z jadłospisu określonych grup pokarmowych, a następnie stopniowym ich wprowadzaniu, aby zaobserwować ewentualne objawy. Kto może skorzystać z tego rodzaju diety i jak dobrze ją stosować? Opowiedział o tym Sylwii Paszkowskiej w audycji Przed hejnałem Maciej Wielgosz, dietetyk kliniczny.

Czym różni się alergia pokarmowa od nietolerancji?

Alergia pokarmowa może być nagła lub opóźniona. Jest to niestety częsty problem, ponieważ alergie nagłe łatwo jest zbadać. Możemy zrobić testy skórne i wtedy wiemy, że szkodzi nam np. mleko czy truskawki w zależności od wybranego panelu alergicznego. Trudniej jest zrobić testy na alergie opóźnione, gdzie te objawy pojawiają się kolejnego dnia czy nawet w tym samym dniu, ale nie są takie charakterystyczne. Są testy dostępne na rynku, ale moje zaufanie do nich jest dosyć ograniczone i wielu lekarzy wskazuje na to, że nie są zbyt dobre, ponieważ potrafią wykazywać wyniki niekoniecznie zgodne z prawdą. Jeżeli jemy coś często, to wynik może wyjść niepoprawny. Nietolerancje mogą wynikać z bardzo wielu przyczyn – z zaburzeń mikroflory bakteryjnej, problemów z jelitami (zespół jelita drażliwego). Jeżeli nie mamy enzymu, który by trawił dany składnik np. przy nietolerancji laktozy, to mamy szansę na jego podreperowanie, chociaż nie jest to takie łatwe, ale zdrową i odpowiednio dobraną dietą jesteśmy w stanie wyprowadzić się z alergii.

Jakie są najbardziej charakterystyczne diety eliminacyjne?

Pewnie większości osób przychodzi do głowy od razu dieta, w której wykluczamy gluten. W pewnym momencie była ona bardzo popularna i do tej pory gdzieś ten gluten cały czas się przewija w dietach eliminacyjnych. Wiele osób eliminuje laktozę co jest dość proste w tym momencie kiedy jest dużo produktów bezlaktozowych. Aktualnie bardzo popularna jest dieta tzw. Low FODMAP, czyli dieta stosowana przy problemach jelitowych, ponieważ wykluczamy tam dużo węglowodanów łatwo fermentujących i też tzw. polioli. Dieta Low FODMAP jest przeznaczona do stosowania czasowego - od 6 do 8 tygodni, ponieważ jest dietą niedoborową i ma zidentyfikować problemy jelitowe. Po jej zakończeniu wdrażamy po kolei dane produkty, które były wykluczone i patrzymy, jak na nie reagujemy. Zazwyczaj stosowana jest przy terapii zespołu jelita drażliwego, SIBO, czyli przerostu bakterii jelita cienkiego, przy stosowaniu antybiotyków. Ma być to dieta lecznicza na pewien czas do późniejszego rozszerzenia.

(cała rozmowa do posłuchania)

Autor:
Sylwia Paszkowska

Wyślij opinię na temat artykułu

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię