Prezentowane w czasie piątego tygodnia festiwalu filmy pochodzą z serca Europy oraz krajów, znajdujących się bliżej pogranicza. Z północy, południa, wschodu i zachodu. Rozmaitych zakątków, połączonych miłością do kina.

Levan Akin, twórca A potem tańczyliśmy wierzy w niezwykłą moc kina do inicjowania społecznych przemian. Film rozgrywa się w środowisku Gruzińskiego Baletu Narodowego, w którym nie ma miejsca na delikatność, subtelności… ani czułą relację, jaka rodzi się pomiędzy dwoma tancerzami. Najsłynniejszy autor hiszpańskiego kina, Pedro Almodóvar, również pełen jest buntowniczego ducha. Począwszy od czasów „hulanki madryckiej”, reżyser konsekwentnie podważa przyzwyczajenia widzów, eksploruje nowe obszary ludzkiej tożsamości, cielesności i seksualności. Najnowszy film reżysera – Ludzki głos – jest kwintesencją jego niepowtarzalnego stylu. Seans tego krótkiego metrażu uzupełnia nagranie rozmowy z reżyserem oraz z występującą w filmie Tildą Swinton.

Francuskie kino znane jest ze swojego poczucia humoru – często opartego na różnicach społecznych, etnicznych i ekonomicznych. Komedia Jak być dobrą żoną rozgrywa się w burzliwych latach 70., w konserwatywnej szkole dla dziewcząt, do której zaczynają wkradać się idee feministyczne i rewolucja seksualna. Znacznie poważniej o społeczeństwie opowiada nagrodzony w Cannes film Nędznicy, portretujący trudną codzienność imigrantów we Francji. Całkowicie inne problemy mają bohaterowie francuskojęzycznego filmu Xaviera Dolana (który jest badziej europejski niż niejeden Europejczyk) Matthias i Maxime. Mimo trzydziestki na karku, wciąż czują się niepewni, dziecinni i nie umieją odnaleźć się w dorosłości. Do całkowicie innych realiów przenosi widzów Van Gogh. U bram wieczności – pełna wysmakowanych kadrów opowieść o schyłkowym okresie życia Vincenta Van Gogha (w tej roli Willem Dafoe), który przeprowadza się do malowniczego Arles w Prowansji. 

Włochy – uwielbiany cel wakacyjnych podróży – to także wymarzona lokacja filmowa. Doskonale wykorzystuje to Giuseppe Capotondi, reżyser filmu Obraz pożądania, osadzonego wśród idyllicznych krajobrazów północnej Italii oraz James D’Arcy, twórca dramatu Włoskie wakacje z Liamem Neesonem, który rozgrywa się w przepięknej Toskanii. Pełnymi garściami z uroku Rzymu czerpie Paolo Sorrentino, który w Wielkim pięknie zaprasza widzów na wspólny spacer po uliczkach Wiecznego Miasta w towarzystwie bon vivanta Jepa Gambardelli. Twórczość porównywanego do Federico Felliniego reżysera, pojawia się w programie również za sprawą o dwa lata późniejszej Młodości, przypominającej swoją atmosferą klasyczną Czarodziejską górę Tomasza Manna. Wielbiciele klasycznej literatury powinni zwrócić uwagę także na film Martin Eden Pietro Marcello. To ciekawa adaptacja powieści Jacka Londona, której akcja zostaje przeniesiona do XX-wiecznego Neapolu. O mroczniejszym obliczu Półwyspu Apenińskiego opowiada Zdrajca Marco Bellocchio, którego główny bohater jest mafijnym bossem łamiącym omertę - zmowę milczenia.

W programie piątego tygodnia Kinobrania nie brak filmów z Wysp Brytyjskich, zachwycających swoją pełną elegancji powściągliwością. Pojedynek na głosy to ujmująca komedia o żonach żołnierzy, które zakładają amatorski chór. Wspólny śpiew daje im chwile ukojenia i oferuje ucieczkę od trudnej rzeczywistości. Niejednoznaczne Gniazdo – ze znakomitym duetem Jude Law/Carrie Coon – jest historią wygórowanych ambicji, życia ponad stan i nadmiernej pewności siebie, które mogą mieć opłakane skutki. Pełne emocji Co przyniesie jutro to rozgrywający się wśród malowniczych białych klifów portret dojrzałej kobiety, starającej się ułożyć życie na nowo po odejściu męża. W rolach głównych: Annette Bening, Bill Nighy i Josh O'Connor. Długą listę prezentowanych tytułów zamyka Ojciec – wyróżnione dwoma Oscarami, poruszające studium starości i choroby, ze znakomitą rolą Anthony’ego Hopkinsa. Rozwiązania formalne, zaczerpnięte przez Floriana Zellera z teatru, podważają status filmowej rzeczywistości, mieszają czas i miejsce i w niezwykły sposób pozbawiają bohatera (a tym samym także widza) pewnych punktów odniesienia.

Repertuar kinowy powiększony jest o filmy w wirtualnych salach Kina Pod Baranami - na e-kinopodbaranami.pl. Każdy z siedmiu tytułów, które uzupełniają tematyczny tydzień Kino Europy, można zobaczyć przez 7 dni w promocyjnej cenie 9 zł.

W proponowanym zestawie znalazły się europejskie filmy, osadzone w pełnej wyzwań współczesności oraz mrocznej, nękanej przez wojny i totalitaryzmy przeszłości. Nagrodzony Srebrnym Niedźwiedziem niemiecki Błąd systemu to wstrząsający portret państwowego systemu opieki nad dziećmi. Francuska komedia I znowu zgrzeszyliśmy, dobry Boże! z lekkością i humorem wypunktowuje blaski i cienie wielokulturowości. Znad Loary pochodzi również Holy Motors Leosa Caraxa – groteskowa i szalona wizja „teatru codzienności”. Jego nowy film Annette niebawem wchodzi na polskie ekrany. Oryginalność węgierskiego Białego Boga zachwyciła nie tylko publiczność, lecz także jury Festiwalu w Cannes, które przyznał filmowi nagrodę w sekcji Un Certain Regard. To samo trofeum pięć lat wcześniej zdobył grecki Kieł Yorgosa Lanthimosa, będący wstrząsającą analizą patologicznej rodziny oraz przejmującym obrazem wypaczonej rodzicielskiej miłości. W mrokach przeszłości zanurzają się czarno-biały kryminał Słudzy – osadzony w latach 80. w Czechosłowacji film o zderzeniu wiary i ideologii oraz inspirowana reportażem noblistki Swietłany Aleksiejewicz Wysoka dziewczyna, rozgrywająca się w zniszczonym, powojennym Leningradzie.

 

Pełen wykaz tytułów oraz harmonogram projekcji dostępny na stronie www.kinopodbaranami.pl.

   

BILETY: 9 zł

Wybrane filmy w cenie 10 zł

Kultowe Kinobranie: 15 zł

Akcja Zbieraj KINO: osiem obejrzanych filmów to jeden bilet gratis!

 

PROGRAM:

TYDZIEŃ 5. (30 lipca-5 sierpnia): Kino Europy

 

A POTEM TAŃCZYLIŚMY | AND THAN WE DANCED (Levan Akin) SE/GE/FR 2019, 113' GE

CO PRZYNIESIE JUTRO | HOPE GAP (William Nicholson) GB 2019, 100' EN

GNIAZDO | THE NEST (Sean Durkin) GB/CA 2020, 107' EN

JAK BYĆ DOBRĄ ŻONĄ | LA BONNE ÉPOUSE (Martin Provost) FR 2020, 108' FR

LUDZKI GŁOS | THE HUMAN VOICE (Pedro Almodóvar) ES 2020, 75' EN/ES

MARTIN EDEN | MARTIN EDEN (Pietro Marcello) IT/FR/DE 2019, 129' IT/FR

MATTHIAS I MAXIME | MATTHIAS ET MAXIME (Xavier Dolan) CA 2019, 119’ FR/EN

MŁODOŚĆ | YOUTH (Paolo Sorrentino) IT/FR/CH/GB 2015, 124' EN/ES/DE

NĘDZNICY | LES MISÉRABLES (Ladj Ly) FR 2019, 102’ FR/BAM

OBRAZ POŻĄDANIA | THE BURNT ORANGE HERESY (Giuseppe Capotondi) GB/IT 2019, 99' EN

OJCIEC | THE FATHER (Florian Zeller) GB 2020, 97' EN

POJEDYNEK NA GŁOSY | MILITARY WIVES (Peter Cattaneo) GB 2019, 112' EN

VAN GOGH. U BRAM WIECZNOŚCI | AT ETERNITY'S GATE (Julian Schnabel) US 2018, 110' EN/FR

WIELKIE PIĘKNO | LA GRANDE BELLEZZA (Paolo Sorrentino) IT/FR 2013, 144' IT/JP/ES/CN

WŁOSKIE WAKACJE | MADE IN ITALY (James D'Arcy) GB/IT 2020, 94' EN

ZDRAJCA | IL TRADITORE (Marco Bellocchio) IT/FR/DE/BR 2019, 155' IT/SCN/PT/EN

 

E-KINOBRANIE - FILMY DO ZOBACZENIA ONLINE na e-kinopodbaranami.pl

w dniach 23-29 lipca w cenie 9 zł!

 

BIAŁY BÓG | FEHÉR ISTEN (Kornél Mundruczó) HU/DE/SE 2014, 119’

BŁĄD SYSTEMU | SYSTEMSPRENGER (Nora Fingscheidt) DE 2019, 126’

HOLY MOTORS | HOLY MOTORS (Léos Carax) FR 2012, 110’ FR

I ZNOWU ZGRZESZYLIŚMY, DOBRY BOŻE | QU'EST-CE QU'ON A ENCORE FAIT AU BON DIEU? (Philippe de Chauveron) FR 2019, 99’

KIEŁ | KYNODONTAS (Yorgos Lanthimos) GR 2009, 96’ GR

SŁUDZY | SLUŽOBNÍCI (Ivan Ostrochovský) SK/RO/CZ/IE 2020, 80’ SK

WYSOKA DZIEWCZYNA | DYLDA (Kantemir Bałagow) RU 2019, 130’ RU

 

Filmy w oryginalnych wersjach językowych z polskimi napisami.

Wybrane polskie i zagraniczne filmy również z angielskimi napisami. 

 

Oficjalny hasztag festiwalu: #Kinobranie2021

Seanse w kinie odbywają się z zachowaniem wszystkich zaleceń sanitarnych. Na terenie kina rozmieszczone są punkty odkażania rąk, a w salach kinowych dostępna jest jedynie część miejsc. Podczas wizyty w kinie należy nosić maseczki zakrywające usta i nos.

 

ORGANIZATORZY:

Kino Pod Baranami

Fundacja Dla Kina

 

WSPÓŁFINANSOWANIE:

Miasto Kraków 

 

PARTNERZY:

Polski Instytut Sztuki Filmowej

Europa Cinemas

Pałac pod Baranami

New Era Art

AQL

 

PATRONI MEDIALNI:

Radio Kraków

Off Radio Kraków

Gazeta Wyborcza

Kraków Culture Karnet

Krakow.pl

Local Life

Magazyn Filmowy

Portal Stowarzyszenia Filmowców Polskich

Szwedzki Stół Filmowy 

Ekrany

Typowy Jędrzej – student filmoznawstwa

 

DESIGN:

BLEKA

Projekt jest współfinansowany ze środków Miasta Krakowa.

 

www.kinopodbaranami.pl

www.e-kinopodbaranami.pl