Głównym punktem programu będzie Concerto Galante, utwór napisany w 2020 roku dla Stuttgarter Kamerorchester, w którym spotykają się echa muzyki dawnej oraz nowych brzmień smyczkowych. Taki wybór repertuaru to świetna okazja dla muzyków Sinfonietty Cracovii, aby zaprezentowali swoją precyzję brzmienia i zręczność w łączeniu stylistyk.  

Utwór czerpie z estetyki muzyki dawnej, przetwarza ją i konfrontuje z sonorystycznymi poszukiwaniami muzyki najnowszej oraz osobistym światem dźwiękowym Adama Bałdycha. Ważną rolę odgrywa tu partia solowa skrzypiec renesansowych, niezwykle rzadkiego instrumentu, na którym improwizuje sam kompozytor. „Ich brzmienie jest niezwykle barwne, swoim tonem usytuowane gdzieś między wiolonczelą, a altówką, dające kompletnie niespotykany efekt. Partia improwizowana przenika się z tą orkiestrową dając poczucie ciągłego dialogu, jest autentyczną wypowiedzią tu i teraz, formą stwarzania muzyki na oczach publiczności. To przestrzeń niezwykle ważna w mojej twórczości, która pozwala zacierać granice pomiędzy muzyką poważną, ą improwizowaną”, podkreśla kompozytor i wykonawca.

Podczas koncertu premierowo towarzyszyć muzykom będzie pianista Łukasz Ojdana, dzięki czemu krakowskie wykonanie Concerto Galante stanie się twórczym remiksem pierwotnej wersji utworu.

Nowy cykl Sinfonietty i nowa przestrzeń współpracy

Koncert Adama Bałdycha i Sinfonietty Cracovii to pierwszy krok w nowym kierunku, wyznaczonym przez dyrektorki Agatę Grabowiecką i Katarzynę Tomalę-Jedynak. Odważne, świeże, progresywne, zacierające granice między gatunkami – takie będą koncerty w najmłodszym cyklu Sinfonietty Cracovii, którego tytuł Sinfonietta Nova ma być magnesem dla tego, co we współczesnej muzyce najciekawsze i najbardziej ekscytujące. Już 29 stycznia Sinfonietta Cracovia pod batutą Krzysztofa Herdzina odświeży album Feelharmony nagrany przed laty wspólnie z legendą sceny etnicznej – zespołem Kroke, a w maju wystąpi wspólnie z Agatą Zubel, która na nowo zinterpretuje pieśni Almy i Gustava Mahlerów.

„Sinfonietta Nova to cykl, którym zapraszamy do świata muzyki współczesnej. To cykl, dla odkrywców i tych, którzy chcą poszerzać swoje horyzonty muzyczne. Wszyscy pamiętamy eksperymentalne koncerty festiwalu Sacrum Profanum w Łaźni Nowej. Postindustrialna przestrzeń tego teatru, aż prosiła się o stały cykl koncertowy z tego obszaru  –  mówi dyrektorka Sinfonietty Agata  Grabowiecka.

Partnerem cyklu jest Teatr Łaźnia Nowa, który zostanie wypełniony muzyką młodych kompozytorów i tym co w muzyce współczesnej najciekawsze . Po udanej współpracy z Muzeum Narodowym przy Koncertach Espresso, Sinfonietta Cracovia podejmuje dzięki temu kolejną strategiczną współpracę.

"Współpraca z Sinfoniettą to z mojej perspektywy doskonała okazja na potwierdzenie tezy, że sztuka tworzy archipelagi łączące ludzi o wrażliwości, która niesie marzenie o zmienianiu świata na lepsze. Dlatego każde połączenie w tej sprawie wydaje mi się bardzo ważne, zwłaszcza że żyjemy w okolicznościach ciągłych podziałów i sporów”, podkreśla Bartosz Szydłowski, dyrektor Teatru Łaźnia Nowa.

Sinfonietta Nova to nowa jakość w programie orkiestry, a jednocześnie powrót do korzeni Sinfonietty Cracovii, kiedy to orkiestra specjalizowała się w śmiałym wykonawstwie muzyki współczesnej.


Informacje o koncertach i biletach na stronie www.sinfonietta.pl

 

Sinfonietta Cracovia i Adam Bałdych

24.11.2022 r., godzina 19.00 | Teatr Łaźnia Nowa

 

Wystąpią

Adam Bałdych – skrzypce

Łukasz Ojdana – fortepian

Katarzyna Tomala-Jedynak – dyrygentka

Sinfonietta Cracovia

 

Program

‍Adam Bałdych – Concerto Galante

Adam Bałdych – Kuyawiak

Adam Bałdych – Longing