Czwartek, 25 września 2014, 10:09
W rozdziale "Radio" z książki "Za żelazną kurtyną", na postawie którego powstało słuchowisko, Anne Applebaum na przykładzie państw bloku wschodniego: Polski, Węgier i Niemiec pokazuje najważniejsze w tym czasie medium - radio jako istotne narzędzie komunistycznej propagandy. Witane po wojnie w Polsce jako oznaka odrodzenia kraju, szybko zostało zdominowane przez służbę bezpieczeństwa. Nowe radio, które powróciło, miało odegrać kolosalną rolę propagandową. Przede wszystkim miało być bronią i orężem nowego systemu…
Adaptacji radiowej fragmentu książki Anne Applebaum podjął się Mateusz Pakuła – jeden z najbardziej uzdolnionych dramatopisarzy i dramaturgów młodego pokolenia. Jak mówi: " przełożenie publicystycznego tekstu Applebaum na słuchowisko było zadaniem karkołomnym. – Najtrudniejszą sprawą było to, żeby nie rezygnować z tekstu, żeby nie pisać na jego bazie czegoś nowego. Chciałem zostawić słowa Applebaum, ale grać montażem, żeby tekst był żywy, emocjonalny i ciekawy".
W słuchowisku grają znakomici krakowscy aktorzy związani ze sceną Narodowego Starego Teatru: Ewa Kaim, Małgorzata Zawadzka, Juliusz Chrząstowski i Wiktor Loga–Skarczewski, a reżyseruje Ewa Ziembla , realizuje Wojciech Gruszka . Istotną rolę w słuchowisku odegra także muzyka i eksperymentalna ścieżka dźwiękowa - partie wokalne zaśpiewają Jorgos Skolias , kompozytor muzyki do słuchowiska i Zuzanna Skolias.
Zobacz:
Radio za żelazną kurtyną. PREMIERA
"Radio za żelazną kurtyną" RECENZJA
Radio za żelazną kurtyną RECENZJA JOANNY JOPEK
"Radio za żelazną kurtyną" WYDARZENIE
Prestiżowa nagroda dla Anne Applebaum
Anne Applebaum. "Za żelazną kurtyną"