"Robimy wszystko, żeby do takich sytuacji nie doszło, ale proszę wyobrazić sobie skalę, z jaką mamy do czynienia" – powiedział minister zdrowia, pytany w TVP Info, czy infolinia i strona internetowa są przetestowane i się nie zatkają.

Minister przypomniał, że od godz. 24.00 mogą rejestrować się na konkretne daty do szczepienia osoby z rocznika 1941 i niższych. Powiedział, że jest ich ponad 1,7 mln i gdyby naraz wszystkie zadzwoniły, to trudno się spodziewać, że będzie wszystko w porządku.

"Więc prosimy o wyrozumiałość" – zaapelował.

Zaznaczył, że zapisywać się można przez cały tydzień. Terminy są dostępne do końca marca. Radził, aby spokojnie dzwonić, korzystać też z innych kanałów rejestracji, np. pójść do swego POZ-u.

"Ale oczywiście można też skorzystać z internetu, przy czym siłą rzeczy nie zakładamy, że to będzie dominująca metoda zapisywania się na szczepienia w grupie wiekowej 80 plus" – powiedział minister Niedzielski.

Zaapelował też do bliskich seniorów, aby pomogli im w rejestracji.

Seniorzy do wyboru mają niemal sześć tysięcy przychodni, w których od 25 stycznia będą odbywać się szczepienia. Termin można zarezerwować telefonicznie, przez internet lub w punkcie szczepień. Na szczepienie przeciw COVID-19 od piątku mogą się umawiać seniorzy powyżej 80. roku życia, a tydzień później ruszą zapisy dla osób, które ukończyły 70 lat. Szczepienia dla seniorów rozpoczną się 25 stycznia.

Seniorzy po osiemdziesiątce od 15 stycznia mogą zarejestrować się na szczepienie na trzy sposoby: telefonicznie, przez internet lub w punkcie szczepień.

Aby zarejestrować się telefonicznie, należy skontaktować się z całodobową i bezpłatną infolinią dostępną pod numerem 989. Seniorzy mogą sami skontaktować się z infolinią lub może ich zapisać ktoś bliski z rodziny.

Do zapisu wystarczy numer PESEL oraz numer telefonu komórkowego, na który później zostanie wysłany SMS z potwierdzeniem umówienia wizyty na szczepienie. Podczas rejestracji będzie można wybrać dokładny termin i miejsce szczepienia (nie trzeba szczepić się w miejscowości, gdzie jesteśmy zameldowani – można wybrać dowolny punkt).

Seniorzy mogą również zarejestrować się online przez e-Rejestrację dostępną na pacjent.gov.pl. W takim przypadku system automatycznie zaproponuje pięć dostępnych terminów w punktach szczepień blisko adresu pacjenta. Jednak również w tym przypadku senior będzie mógł wybrać inną datę i lokalizację szczepienia, wystarczy, że skorzysta z dostępnej wyszukiwarki i wskaże dogodną dla siebie datę i lokalizację.

Zaraz po dokonaniu rezerwacji senior otrzyma powiadomienie SMS. Kolejne przypomnienie o szczepieniu będzie wysłane dzień przed planowanym terminem.

Uwaga – aby skorzystać z rejestracji online, trzeba mieć Profil Zaufany. Osoby, które dotychczas go nie założyły, powinny skontaktować się z infolinią NFZ 989, bezpośrednio z wybranym punktem szczepień lub skorzystać ze wsparcia swojej przychodni.

Seniorzy mogą również zarejestrować się na szczepienie, kontaktując się z wybranym punktem szczepień. Takich miejsc od 15 stycznia będzie niemal 6 tys. Ich lista jest na stronie https://www.gov.pl/web/szczepimysie/punkty-szczepien.

W środę szef KPRM Michał Dworczyk poinformował, że od 15 stycznia również każda inna osoba, bez względu na wiek, będzie mogła zgłosić chęć zaszczepienia. Po wypełnieniu specjalnego formularza, osoby te dostaną e-mail z informacją o wystawieniu e-skierowania na szczepienie, gdy ruszy rejestracja dla grupy wiekowej lub zawodowej odpowiedniej dla tej osoby. Dopiero wówczas taki pacjent będzie mógł zarejestrować się na konkretny termin.

Informacja o przebytym szczepieniu będzie wprowadzana do e-Kart Szczepień w systemie P1. Pacjent otrzyma też zaświadczenie o szczepieniu umożliwiające korzystanie z ułatwień. Przyjęcie szczepionki będzie także potwierdzone przez specjalny system, który umożliwi weryfikację zaszczepienia (m.in. kod QR, który pozwoli szybko potwierdzić odbyte szczepienie).

 

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy


Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku  oraz Twitterze.

 

PAP/sp