Zgodnie z wytycznymi rządowymi dla samorządów Gmina Miejska Kraków od piątku 15 stycznia uruchomiła infolinię (tel. 12-616-52-66, czynny od poniedziałku do piątku w godz. 8–15) dotyczącą szczepień oraz zamawiania transportu. Osobami uprawnionymi do skorzystania z dowozu na szczepienie są niepełnosprawni z aktualnym orzeczeniem o niepełnosprawności w stopniu znacznym o kodzie R lub N lub odpowiednio I grupą, a także osoby powyżej 70. roku życia "mające obiektywne i niemożliwe do przezwyciężenia we własnym zakresie trudności w samodzielnym dotarciu do najbliższego miejsca zamieszkania punktu szczepień".

Jak przekazał w czwartek PAP kierownik biura prasowego urzędu miasta Dariusz Nowak, od piątku do czwartkowego popołudnia potrzebę dowozu na szczepienie zgłosiły 203 osoby, w tym 104 w wieku powyżej 70 lat i 99 osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności.

Zgodnie z doniesieniami "Gazety Wyborczej" na infolinię urzędu miasta miała zadzwonić 84-letnia pani Barbara, która porusza się o kulach, zarejestrowana na szczepienie na luty. Seniorka otrzymała serię pytań, a w swoich odpowiedziach potwierdziła, że mieszka sama i ma trudności w poruszaniu się, a syn nie może jej pomóc, ponieważ mieszka daleko i musiałby się zwolnić z pracy. Ostatecznie pani Barbara miała usłyszeć pytanie: "A nie może pani wziąć taksówki?". Seniorka wyjaśniała, że żyje ze skromnej renty i potrzebuje kogoś, kto pomoże jej zejść po schodach do samochodu.

Jak zapewnił PAP Dariusz Nowak, każdy sygnał odnoszący się do jakości obsługi osób dzwoniących przez operatorów infolinii jest omawiany na codziennych spotkaniach. Operatorzy infolinii są przeszkoleni w zakresie prowadzenia rozmów z osobami telefonującymi. Każda z osób odbierających telefony – jak mówił kierownik biura prasowego magistratu – ma doświadczenie w zakresie obsługi osób z niepełnosprawnościami oraz wiedzę w zakresie realizowanego zadania.

Dariusz Nowak podkreślił, że operator infolinii musi zebrać pełne, wyczerpujące informacje o ograniczeniach w poruszaniu osoby dzwoniącej, aby przygotować specjalistyczny samochód dla takiej osoby i by wiadomo było, czy osoba musi skorzystać z pomocy kierowcy przy wejściu do samochodu czy budynku. Do zadań operatorów infolinii należy ustalenie, czy osoby zgłaszające potrzebę transportu kwalifikują się do grup osób uprawnionych do skorzystania z usługi. „Zgodnie z wytycznymi rządowymi operator musi ustalić, czy osoba na rzecz której świadczony ma być przewóz jest uprawnioną osobą niepełnosprawną lub osobą w wieku 70+, która posiada obiektywne i niemożliwe do przezwyciężenia we własnym zakresie trudności w samodzielnym dotarciu do najbliższego punktu szczepień” – wyjaśnił kierownik biura prasowego magistratu.

Dodał, że kierowca lub jego pomocnik nie mogą wejść z zawożoną osobą do punktu szczepień i nie udzielają informacji o ewentualnych chorobach lub lekarstwach. "Dlatego ważne jest, aby rodziny obejmowały wsparciem bliskich, którzy z uwagi na wiek czy schorzenia mogą mieć trudności w samodzielnym przejściu procedury związanej ze szczenieniem. Ważne jest także, by opiekunowie osób niesamodzielnych udawali się na szczepienie z podopiecznymi i służyli wsparciem oraz wiedzą – zaznaczył Nowak.

Gminy mają otrzymać rządowe środki na organizację przewozu. "Stawki za przewóz określone przez rząd nie pokryją nawet połowy kosztów Gminy Miejskiej Kraków w tym zakresie" – zwrócił uwagę kierownik biura prasowego magistratu.

Pod koniec ubiegłego tygodnia ruszyły zapisy na szczepienie przeciw COVID-19 dla osób od rocznika 1941. W piątek o godz. 6 rusza rejestracja seniorów powyżej 70 lat. Szczepienia seniorów rozpoczną się 25 stycznia.

 

PAP/bp