Minister Infrastruktury i Rozowju Maria Wasiak potwierdziła w Krakowie budowę ważnych Małoplskich dróg. W zatwierdzonym we wtorek  przez rząd Programie Budowy Dróg Krajowych i Autostrad znalazła się m.in. trasa S7 z Krakowa do granic z województwem świętokrzyskim. To oznacza, że rząd gwarantuje około dwa i pół miliarda złotych na jej budowę. - S7 znajduje się w pilnym programie realizacyjnym. Trwają prace archeologioczne, które muszą być starannie wykonane. Nie czekając na ich zakończenie rozpoczynamy lada dzień przetarg na fazę realizacyjną, która obejmuje projektowanie - mówiła minister Wasiak. 

W ramach przyjętego programu powstanie także odcinek zakopianki z Lubnia do Rabki oraz obwodnicę Zatora, Zabierzowa, Skawiny i Dąbrowy Tarnowskiej. Dokument zakłada także budowę fragmentu drogi w Chełmcu, który połączy północną i zachodnią obwodnicę Nowego Sącza oraz przebudowę drogi z Brzeska do Nowego Sącza.

Ministerstwo infrastruktury zapewnia, że już na przełomie września i października drogowcy mogą ogłaszać przetargi na projekt i budowę. W sumie w całym kraju ma powstać prawie cztery tysiące autostrad i dróg szybkiego ruchu.

Ważna deklaracja w sprawie budowy trasy S7 z Krakowa do granicy z województwem świętokrzyskim padła podczas wizyty rządu Ewy Kopacz w Małopolsce. Wtedy wiceminister infrastruktury Paweł Olszewski powiedział, że na przełomie września i października będzie można ogłosić przetarg na projekt i budowę drogi. Miał nawet pretensje, że w Radiu Kraków wątpimy w finansowe gwarancje inwestycji. Samo ministerstwo nieustannie informowało, że małopolski odcinek S7 będzie finansowany z oszczędności na przetargach. Oszczędności po stronie rządowej podobno już są. W Krakowie trwają przygotowania do realizacji inwestycji. Zapadła już decyzja środowiskowa. Rozstrzygnięto też przetarg na koncepcję drogi - czyli wstępny projekt budowlany.

Plany, obietnice, porozumienia - co rząd Ewy Kopacz obiecał Małopolanom

- Jeżeli rząd podpisze we wrześniu Program Budowy Dróg Krajowych, to jest to równoznaczne z zapewnieniem finansowania na zawarte tam projekty. Dostajemy zgodę na ogłoszenie przetargu w systemie "zaprojektuj i buduj" trzech odcinków i sprawy idą do przodu - wyjaśniał podczas wizyty Ewy Kopacz w Małopolsce Tomasz Pałasiński - szef krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Rząd zatwierdził Program, dlatego, GDDKiA będzie mogła ogłosić przetargi. 

Do samej budowy jednak jeszcze daleka droga - bo według planów Generalnej Dyrekcji wyłanianie firm potrwa cały 2016 rok. Przetargi będą organizowane wieloetapowo. Ponieważ droga będzie budowana w systemie "zaprojektuj i wybuduj" - wykonawca musi wcześniej wykupić działki i stworzyć projekt budowlany. Na prace przygotowawcze będzie przeznaczony cały 2017 rok . W 2018 ruszą roboty budowlane. Około 50-kilometrowy odcinek od węzła Igołomska w Krakowie do Moczydła mógłby być gotowy w 2020 lub 2021 roku.

 

W przeciwieństwie do wschodniej obwodnicy Krakowa - trasy S7, północna obwodnica miasta biegnąca przez gminę Zielonki nie ma sznas na realizję. Minister Infrastruktury i Rozwoju Maria Wasiak skrytykowała pomysł budowy  tej trasy ekspresowej. Minister Wasiak przypomniała, że formalnie obwodnica w takim przebiegu nie mogłaby trafić do rządowego programu finansowania dróg. - Jeżeli za pięć lat zastanawialibyśmy się nad finansowaniem tej obwodnicy, to powinnismy się zastanowić nad przebiegiem bardziej omijającym miasto niż to wynika z obecnego planu, tak, żeby funkcjonalnie miała ona faktycznie charatker drogi krajowej, tranzytowej. Trudno tak duży ruch puszczać przez miasto - argumentowała minister. Zdaniem Marii Wasiak  w rozładowaniu ruchu na północy Krakowa może pomóc zakończenie budowy wschodniej obwodnicy Krakowa i nowy odcinek S7w stronę Warszawy.   

 

RK/BM/jg/kp