Jak poinformował EBI we wtorkowym komunikacje, umowa została zawarta ze spółką PPP Solutions Polska, która odpowiada za realizację tego zadania.

Nowa linia tramwajowa jest realizowana kosztem ponad 1 mld 125 mln zł w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Inwestycja ma zostać oddana do użytku pod koniec 2024 roku. Na wykonawcę i operatora linii władze Krakowa wybrały konsorcjum firm PPP Solutions Polska (lider), Gülermak (partner) – generalny wykonawca.

Europejski Bank Inwestycyjny podkreślił, że projekt ten będzie pierwszym przedsięwzięciem w sektorze transportu miejskiego w Polsce realizowanym w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego i może być traktowany jako pionierski dla innych samorządów, otwierający dla nich nowe możliwości finansowania w tym zakresie.

„Zrównoważony rozwój komunikacji miejskiej przyjaznej dla środowiska ma strategiczne znaczenia dla Krakowa, dlatego część finansowania pochodzić będzie z Europejskiego Funduszu na Rzecz Inwestycji Strategicznych” - wskazano.

Cytowana w informacji wiceprezes EBI prof. Teresa Czerwińska oceniła, że inwestycje w zrównoważony rozwój komunikacji miejskiej mają kluczowe znaczenie, usprawniają poruszanie się po mieście, polepszają jakość życia mieszkańców i pozytywnie wpływają na klimat.

„Cieszy nas, że wraz z tą transakcją w formule PPP otwieramy nowe możliwości finansowania dla innych samorządów (…). EBI, jako bank klimatu UE, deklaruje swoją gotowość do dalszego wspierania zielonej transformacji polskich miast i regionów” - wskazała.

Kemal Güleryüz, prezes spółki Gülermak, która realizuje w konsorcjum to przedsięwzięcie, ocenił, że jest ono „przełomowym projektem, który utoruje drogę nowej fali projektów PPP w Polsce”.

„Dzięki temu projektowi ustaliliśmy punkt odniesienia dla dokumentacji bankowej, która jest również dostosowana do przepisów dotyczących zamówień publicznych w Polsce. Projekt ma ogromne znaczenie dla miasta Krakowa. Nie tylko połączy ze sobą dwie linie tramwajowe, ale także zwiększy wykorzystanie transportu tramwajowego, co jest wielkim krokiem w kierunku bardziej ekologicznego systemu transportu” - wskazał.

Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski zwrócił uwagę, że budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic to największy w Polsce projekt realizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.

„Dzięki wykorzystaniu formuły PPP powstanie nie tylko 4,5-kilometrowy odcinek nowej linii tramwajowej, ale też koszty tej inwestycji zostaną zoptymalizowane (…). Miasto poszukuje nieustannie nowych rozwiązań, które pozwolą realizować nam coraz więcej inwestycji. Jednym z takich rozwiązań, które uznaliśmy za efektywne i korzystne dla Krakowa jest właśnie model partnerstwa publiczno-prywatnego” ocenił Majchrowski i zwrócił uwagę, że taki model daje miastu zarówno korzyści finansowe, jak i jakościowe.

Władze miasta podpisały umowę na zaprojektowanie, wybudowanie i eksploatację linii tramwajowej do krakowskich Mistrzejowic w grudniu 2020 r. Obecnie trwa etap projektowania i pozyskiwania niezbędnych zgód i zezwoleń.

W ramach inwestycji zostanie wybudowany nowy 4,5-kilometrowy odcinek linii tramwajowej od skrzyżowania z ul. J. Meissnera do Mistrzejowic. Ten fragment zostanie wyposażony w 10 par przystanków. Zgodnie z prognozami w ciągu godziny z linii skorzysta ok. 3000 osób, a tramwaje na tym odcinku będą mogły odjeżdżać z częstotliwością co 1,5 minuty. W okolicy ronda Polsadu pojawi się nowy wielopoziomowy węzeł przesiadkowy.

Inwestycja ma zostać oddana do użytku pod koniec 2024 r. Operator ma eksploatować linię do 2044 r.

Cena inwestycji wynosząca ponad 1 mld 125 mln zł obejmuje pełną usługę: zapewnienie finansowania, zaprojektowanie linii, pozyskanie niezbędnych pozwoleń, realizację inwestycji oraz jej utrzymanie przez okres 20 lat. Po tym okresie cała infrastruktura tramwajowa w dobrym stanie technicznym przejdzie na własność gminy.