Budowa parkingu P&R przy pętli tramwajowej Górka Narodowa zanotowała opóźnienie; obiekt musiał zostać przeprojektowany z uwagi na brak możliwości jego budowy na działkach, które pierwotnie przeznaczono na ten cel.

Jak poinformował we wtorek wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig, Wydział Architektury i Urbanistyki Urzędu Miasta Krakowa wydał decyzje zezwalające na realizację zadania, które właśnie stały się ostateczne. To otwiera drogę do rozpoczęcie budowy parkingu P&R na Górce Narodowej wraz z terminalem autobusowym i pętlą dla szybkiego tramwaju.

„Parking P&R będzie oddawany w dwóch etapach. W pierwszej kolejności z początkiem września ruszy pętla tramwajowa i autobusowa, tak żeby dzieci mogły w drodze do szkoły już z niej korzystać. Drugi etap - parking, ruszy 1 października” - zapowiedział Kulig.

Zaprojektowany został parking dwupoziomowy, który dysponuje dwukrotnie większą liczbą miejsc parkingowych, niż pierwotnie zakładano – pomieści ok. 470 pojazdów, w tym przewidziano kilkanaście miejsc dla niepełnosprawnych. Na parkingu będą działać punkty do ładowania pojazdów elektrycznych. Pod płytą parkingową zlokalizowano terminal autobusowy i pętlę tramwajową.

Według zapowiedzi władz miasta, budowa obiektu rozpocznie się zaraz po zakończeniu procesu remediacji terenu przeznaczonego pod to zadanie. „Ten element inwestycji zaawansowany jest na poziomie ponad 90 proc. i ma się zakończyć w połowie marca br.” - zapowiedziano.

Budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju od Krowodrzy Górki do Górki Narodowej to obecnie największa samorządowa inwestycja infrastrukturalna w północnej części Krakowa. Umowa na jej zaprojektowanie i wybudowanie została podpisana w maju 2017 roku z konsorcjum utworzonym przez Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor i Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych Tor-Krak. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Zgodnie z planem, budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej ma się zakończyć w połowie tego roku.

Trasa nowego tramwaju będzie miała łącznie ok. 5,5 km długości. W ramach zadania powstaną 23 perony tramwajowe, a do dyspozycji dojeżdżających samochodami oddanych zostanie ok. 670 miejsc postojowych na trzech parkingach typu park&ride.

W ramach zadania budowanych jest siedem obiektów inżynierskich, które pozwolą na sprawne przemieszczanie się tramwajów na północ miasta. W ramach projektu powstaje też nowy układ drogowy o charakterze osiedlowym oraz 6,3 km ścieżek rowerów i ciągów pieszo-rowerowych.

Po zakończeniu inwestycji dojazd tramwajem z północnych krańców Krakowa do centrum miasta potrwa ok. 20 minut. Nowy układ drogowy uporządkuje również ruch samochodowy w tej części miasta.