Jak przekazał PAP dyżurny Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego w Katowicach, przedstawiciele spółki PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowali, że w niedzielę po południu ruch kolejowy na tej trasie odbywał się już bez utrudnień.

Do wykolejenia się wagonów z tłuczniem doszło przed godz. 1 w nocy na odcinku Jaworzno – Pieczyska. Na odcinku Jaworzno Szczakowa - Trzebinia, gdzie odbywają się prace modernizacyjne, jedyny czynny tor został zablokowany.

Jak wynikało z porannych komunikatów PLK, jeden z pociągów pospiesznych został z tej trasy przekierowany na drogę okrężną przez Chełmek. Dla pociągów osobowych relacji Katowice - Kraków na zablokowanym odcinku zorganizowano zastępczą komunikację autobusową.

Mimo odblokowania toru na linii kolejowej Katowice – Kraków w niedzielę po południu nadal występowały utrudnienia. Z interaktywnej mapy na prowadzonym przez spółkę PKP PLK Portalu Pasażera wynikało, że między stacjami Dulowa i Krzeszowice awarii uległ pociąg towarowy – wiązać się z tym mogły opóźnienia innych pociągów rzędu 15 minut.

Z kolei jeden z popołudniowych pociągów spółki Przewozy Regionalne relacji Katowice – Kraków Płaszów był na stacji Trzebinia opóźniony ponad 30 minut. Przy szczegółowej informacji dla stacji Trzebinia widniała adnotacja: awaria taboru. Ostrzeżenie dla stacji Jaworzno-Szczakowa brzmiało: inne przyczyny (utrudnień - PAP) związane z utrzymaniem linii kolejowych.

W lipcu br. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział zakończenie w 2020 r. remontów na linii kolejowej Katowice - Kraków między Jaworznem-Szczakową a Krakowem. Trwające tam prace są częścią jednego z podstawowych przedsięwzięć Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r.

Wszystkie remonty między Jaworznem a Krakowem powinny się zakończyć w 2020 r. W pierwszym półroczu br. PLK informowały, że jeszcze w trzecim kwartale 2019 r. powinna się zakończyć będąca ich częścią, a warta niemal 300 mln zł, modernizacja linii kolejowej między Jaworznem a Trzebinią.

Zakładająca wykorzystanie funduszy unijnych na lata 2007-2013 modernizacja trasy E30 Katowice – Kraków (w tytułach projektów podawany jest zakres Zabrze - Kraków) rozpoczęła się w 2011 r. i pierwotnie miała się zakończyć w czerwcu 2014 r. Na niemal wszystkich odcinkach realizacyjnych powstały jednak problemy.

W 2014 r., gdy wiadomo było, że nie uda się zrealizować robót przy wykorzystaniu poprzednich funduszy unijnych, przeniesiono je na inne zadania (do czerwca 2016 zrealizowano tylko prace między Sosnowcem-Jęzorem a Jaworznem-Szczakową - 12,3 km). Zasadniczą część modernizacji linii Kraków - Katowice przewidziano w perspektywie finansowej 2014-2020.

Umowy z nowymi wykonawcami większości odcinków podpisano w latach 2016 i 2017. Dokończenie modernizacji linii Katowice - Kraków zakłada zaktualizowany Krajowy Program Kolejowy do 2023 r. Przewidziana w KPK wartość prac to 2,275 mld zł.

Modernizacja, czyli kompleksowa przebudowa służąca m.in. podniesieniu prędkości do 160 km/h, obejmuje tylko odcinek od Sosnowca-Jęzora do Krakowa. Poprawę jakości pozostałych odcinków od Katowic do Sosnowca-Jęzora przewidziano w innych przedsięwzięciach.

 

 

PAP/bp