Od początku istnienia aktu wizerunek kobiecego ciała, zarówno w sztuce jak i kulturze popularnej, miał zaspokajać przede wszystkim potrzeby i oczekiwania męskiego widza, bo to głównie mężczyźni byli ich autorami. Tajemnicze piękności w kuszących czy też wyzywających pozach, zmysłowe i erotycznie rozbudzone albo niewinne i wstydliwe skrywające swoją nagość kobiety, ożywiały męską wyobraźnię. Po drugiej stronie była pornografia i związana z nią wulgaryzacja kobiecej seksualności. Na to, co pomiędzy i na feministyczny punkt widzenia praktycznie nie było miejsca, bo czasy, kiedy to żeńskie genitalia kojarzyły się z siłą i władzą należą do bardzo zamierzchłych. Ta luka powoli zaczyna się wypełniać. Współczesne artystki coraz częściej podejmują tematy związane z tożsamością i cielesnością kobiet.

Iwona Demko w swojej pracy 28 dni pokazuje miękkie, bogato ozdobione cekinami, koralami, koronkami i haftami poduszki, z których wyłaniają się waginalne formy. Jest ich tyle, ile dni ma cykl menstruacyjny, a jego poszczególne fazy artystka zaznacza kolorem. Czerwone, różowe, białe oraz czarne „przytulanki” symbolizują kolejne etapy księżycowego miesiąca: krwawienie, dni niepłodne, płodne i te związane z zespołem napięcia przedmiesiączkowego. Miejsce, które w naszej kulturze jednoznacznie kojarzy się z seksem lub prokreacją, które postrzegane było i często jeszcze jest, jako brzydkie a nawet odrażające, które trzeba przed światem ukryć, Iwona Demko przekształca w obiekty ani nieodpychające, ani nieonieśmielające, wręcz przeciwnie, chce się na nie patrzeć i je dotykać. Jej rzeźby wydobywają na światło dzienne wyparte z powszechnej świadomości wstydliwe obszary kobiecości, stawiając jednocześnie pytanie: czy życie emocjonalne i duchowe też można podzielić na podobne jednostki złożone z 28 dni.


źródło: Galeria Domu Norymberskiego
Zupełnie odwrotnie jest w przypadku norymberskiej artystki Gerlinde Pistner . Tematem jej pracy zatytułowanej Dekolletès są kobiece piersi. Ich wielkość i przeróżne kształty oddane zostają poprzez skojarzenia z owocami, warzywami, kwiatami czy też słodkimi wypiekami. Dowcipne tytuły prac: , Szpiegostwo, Czarodziejskie góry, Diamenty, Krajobrazypodkreślają dystans autorki do tematu i zachęcają do porównań z własnym ciałem. Swoje „dekolty” Gerlinde Pistner, podobnie jak Iwona Demko, dekoruje koralami, perłami, łańcuszkami, cekinami i innymi ozdobnymi materiałami damskiej garderoby. Ale ten, kojarzony z miękkością i delikatnością, obszar kobiecego ciała, niemiecka artystka odzwierciedla za pomocą twardych, gipsowych odlewów, które ani nie kuszą, ani nie zachęcają do przytulenia. Są jakby kuriozalną dokumentacją tych atrybutów kobiecej seksualności, których publiczna ekspozycja w naszej kulturze była, przynajmniej częściowo, dozwolona.

Wystawa Corpo Femmina jest dwugłosem artystek z Krakowa i Norymbergi. Obie podejmują temat kobiecej cielesności wkraczając na styczne ze sobą obszary: biologii i kontekstu społecznego – kulturowego, które od lat kształtowały i ciągle kształtują naszą wrażliwość w tej kwestii.


Iwona Demko
Urodzona 7 sierpnia 1974 roku w Sanoku. Studiowała na Wydziale Rzeźby ASP w Krakowie w pracowni prof. Stefana Borzęckiego i prof. Jerzego Nowakowskiego. Dyplom uzyskała w roku 2001. W roku 2012 uzyskała tytuł doktora. Obecnie pracuje jako asystentka w Pracowni Rzeźby IV na Wydziale Rzeźby ASP w Krakowie. Uprawia rzeźbę. Brała udział w licznych wystawach indywidualnych.

Gerlinde Pistner
Urodzona w 1954 roku. Studiowała w klasie prof. Pfahlera w Akademii Sztuk Pięknych w Norymberdze, która ukończyła w roku 1982. 10 lat później założyła wraz z Anna Bien, Uschi Neuwert i Max Margot Protze grupę TSCHAK. Jest laureatką nagrody gazety Nürnberger Nachrichten w dziedzinie malarstwa. W latach 1999 – 2008 współprowadziła Międzynarodową Kolonię Artystów w zamku Almoshof w Norymberdze. Brała udział w licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych w Niemczech i poza ich granicami m.in. w Francji, Holandii, Wielkiej Brytanii, Macedonii, Bułgarii, Włoszech, Brazylii, USA i w Polsce.

Organizator:
Dom Norymberski

Wystawę można oglądać w dniach od 11 do 28 marca 2013,
od poniedziałku do piątku w godzinach: 11.00 – 16.00
lub po telefonicznym umówieniu się: 12 430 61 27.