W Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie oglądac można wystawę "Wojciech Gilewicz : Intrud" , prezentującą filmy wideo artysty zrealizowane w Azji w latach 2008–2012.
Sztuka Wojciecha Gilewicza podlega ciągłym zmianom. Artysta poszerza zakres używanych mediów, a jednocześnie pozostaje wierny tradycjom malarskim. Gilewicz stale rozszerza również pole swoich zainteresowań. Początkowo ograniczał się do badania rzeczywistości i tworzenia jej pojedynczych obrazów malarskich. Z upływem czasu jednak statyczna kamera artysty zaczęła rejestrować więcej – nie tylko jego działanie jako twórcy, ale także otaczającą rzeczywistość, w tym tę społeczną. Stopniowo to kamera zaczęła stanowić główne medium, kreujące obraz rzeczywistości ciągle sfragmentaryzowanej i poddanej nieustającemu woyerystycznemu oglądowi artysty-intruza, który obserwuje świat z zewnątrz. Film zarejestrowany przez kamerę Gilewicza opiera się na kompozycji malarskiej; to obrazy zamknięte w filmowym kadrze.

Artysta występuje z pozycji Obcego, Innego. Odkrywa potencjał, różnorodność, a jednocześnie i obcość nieznanego mu dotąd świata, który wbrew pozorom nie tak łatwo poddaje się globalizacji. Jest zarazem bacznym obserwatorem tej – tylko pozornie nam znanej – rzeczywistości, podejmując wątki komercjalizacji, wskazując paradoksy społeczne i kulturowe. Fascynuje go także malarskość tego dalekiego, tak odmiennego od naszego świata – jak na przykład kiczowato zdobione skrzynki telefoniczne w Taipei wtopione w taoistyczną rzeczywistość, które w wideo Gilewicza zyskują całkiem nowy zakres znaczeń.

(na podstawie tekstu Pauliny Zarębskiej-Denysiuk)


Na wystawę Wojciecha Gilewicza w krakowskim Muzeum Manggha składa się dziewięć filmów wideo zrealizowanych przez artystę w ostatnich czterech latach w Azji – w Chinach: Shanghai , 2008; Intrude , 2008; na Tajwanie: Taipei Artist Village , 2009; w Korei: Visitor , 2010; I Live My Life in Art , 2010; Art / Market , 2010; Painter’s Painting , 2010 - 2012 i Japoni: Akiyoshidai , 2011; Arcus , 2012.


7 i 14 stycznia 2013 r., TVP Kultura, wyemituje filmy Wojciecha Gilewicza prezentowane w Muzeum Manggha w Krakowie, w ramach cyklu Videogalerie poświeconego pracom wideo z polskich galerii i instytucji kultury, oraz artystom związanych z tym medium.


W 2013 r. wystawa Intrude Wojciecha Gilewicza zostanie pokazana również w dwóch innych polskich instytucjach prezentujących sztukę współczesną: Galerii BWA w Zielonej Górze i Zonie Sztuki Aktualnej w Szczecinie.



Katalog do wystawy Intrude Wojciecha Gilewicza zostanie opublikowany w 2013 i zawierać będzie teksty autorstwa Biliany Ciric (niezależna kuratorka, Szanghaj), Marii Brewińskiej (kuratorka, Narodowa Galeria Sztuki Zachęta w Warszawie), Charlesa Schultza (krytyk sztuki i redaktor The Brooklyn Rail , Nowy Jork), Jeanne Truong (niezależna kuratorka i pisarka, Paryż) i Kenichi Kondo (kurator, Mori Art Museum w Tokio).


Wojciech Gilewicz studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu na Wydziale Malarstwa, Grafiki i Rzeźby, a następnie na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w Pracowni Malarstwa prof. Leona Tarasewicza, gdzie w 1999 uzyskał dyplom z malarstwa (aneks z fotografii). Artysta mieszka i pracuje w Warszawie i Nowym Jorku. Gilewicz jest malarzem, fotografem, autorem instalacji i filmów wideo. W swoich pracach, które sytuują się zazwyczaj na styku wszystkich tych dyscyplin, artysta podejmuje problem zacierania się granic między rzeczywistością a jej przedstawieniem w sztuce. Za motyw przewodni całej twórczości Wojciecha Gilewicza uznać można chęć pokazania, jak względny i zmienny jest nasz odbiór otaczającego świata oraz jak płynne mogą być granice między rzeczywistością a jej odbiciem w sztuce. Gilewicz prowokuje do refleksji nad mechanizmami rządzącymi naszą percepcją i nad kulturowymi uwarunkowaniami naszego widzenia.Wojciech Gilewicz jest także autorem fotograficznego cyklu autobiograficznego Oni / Them powstającego od 2002 roku, którego katalog w 2009 wydało Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie: http://gilewicz.net/catalogues

Gilewicz wystawiał w kraju i za granicą m.in. w instytucjach takich jak: SculptureCenter, Nowy Jork; Galeria Foksal, Warszawa; Contemporary Art Museum St. Louis; Muzeum Sztuki w Łodzi; Museum of Contemporary Art, Belgrad; Muzeum Narodowe / Królikarnia w Warszawie; Fondation Deutsch de la Meurthe, Paryż; Narodowa Galeria Sztuki Zachęta, Warszawa; Pianissimo Gallery, Mediolan; Zendai Museum of Modern Art, Szanghaj; castillo/corrales, Paryż; CSW Zamek Ujazdowski / Galeria Laboratorium, Warszawa; Museums of Bat Yam; ISCP Gallery, Nowy Jork; Museum of Fine Arts, Iwano-Frankiwsk; FRAC Limousin, Limoges; Real Art Ways, Hartford; National Museum of Contemporary Art / Changdong Art Studio, Seul i Aspen Art Museum. Filmy wideo artysty można było oglądać m.in. w instytucjach takich jak: Centre Pompidou, Paryż; Galeria Foksal, Warszawa; HKW, Berlin; Palais de Tokyo, Paryż i Reina Sophia National Museum, Madryt. www.gilewicz.net

Wystawa "Wojciech Gilewicz Intrude " (filmy wideo 2008–2012) w Muzeum Manggha czynna do 20 stycznia 2013 roku
wtorek–niedziela, 10.00–18.00