Ambasada Meksyku w Polsce i Instytut Cervantesa w Krakowie zapraszają na cykl filmowy „Kino meksykańskie i literatura” w ramach, którego zostanie pokazanych pięć filmów. Projekcje odbywać się będę w sali konferencyjnej Instytutu Cervantesa w Krakowie (ul. Kanonicza 12).
Wstęp wolny.
Filmy w wersji orginalnej z polskimi napisami.
KINO MEKSYKAŃSKIE I LITERATURA
4 -12 grudnia 2012
Sala konferencyjna Instytutu Cervantesa w Krakowie
Ul. Kanonicza 12, Kraków
Związek pomiędzy kinem a literaturą są przedmiotem obszernych badań i debat. Według Beatriz Novaro te dziedziny sztuki tworzą „rodzinę dysfunkcyjną”, która jest jednocześnie bardzo bogata i żywa. Prezentowana retrospektywa filmowa rozpocznie się od projekcji filmu Pedro Páramo . Autorem adaptacji i scenariusza do filmu jest Carlos Fuentes. Oprócz tego, zostaną zaprezentowane inne filmy oparte na dziełach literackich, jak na przykład Santa, pierwszy meksykański film dźwiękowy.
4 grudnia, 19.30

Reż. Carlos Velo, 1966, 101 min.
Pedro Páramo to pierwsza powieść meksykańskiego autora Juana Rulfo; wywarła wielki wpływa na twórców realizmu magicznego. Powieść została uznana przez Carlosa Fuentesa za jedno z najwybitniejszych osiągnięć literatury hiszpańskojęzycznej.
Juan Preciado, spełniając prośbę matki na łożu smierci, przybywa do miasteczka Comala, aby poznać swego ojca, Pedra. Zastaje jednak martwe, porzucone przez mieszkańców miasteczko, a historię ojca będzie mu dane poznać dopiero po jego śmierci. Życie Pedro Páramo, feudalnego pana, który rządził w Comali twardą ręką, jest jak historia całego miasteczka, które przeżyło krwawą rewolucję.
5 grudnia, 18.00

Reż. Antonio Moreno, 1931, 81 min.
Santa to pierwszy meksykański film dżwiękowy. Scenariusz powstał na podstawie powieści Federika Gamboy, najważniejszego przedstawiciela naturalizmu w literaturze meksykańskiej.
Santa to skromna dziewczyna, która żyje szczęśliwie ze swoją rodziną w małej wiosce Chimalistac, aż do chwili kiedy pewien wojskowy, Marcelino, uwodzi ją, a potem porzuca. Młoda kobieta musi opuścić swoje strony i jest zmuszona szukać zajęcia jako prostytutka.
10 grudnia, 19.30

Reż. Roberto Gavaldón, 1961, 104 min.
Adaptacja filmowa powieści Bruno Travena. Film został zatrzymany przez cenzurę, jego wyświetlanie było zakazane przez 11 lat. W latach 30. W Meksyku panowała gorączka czarnego złota (ropa naftowa), która niosła ze sobą konflikty związane kwestiami własności ziemskiej. Film opowiada o konflikcie pomiędzy firmą wydobywczą Condor Oil, która chce przejąć wszystkie ziemie, a wiejskim analfabetą, który nie chce oddać swojej działki.
Jacinto Yánez jest właścicielem gospodarstwa na terenach wykupionych przez zagraniczne spółki w celu wydobycia ropy. Jacinto żyje szczęśliwie ze swoją żoną Carmen, synem Domingiem i jego młodą żoną Guadalupe. Pewnego dnia, niejaki Pérez składa wizytę Jacinto i proponuje mu dużą sumę pieniędzy w zamian za ziemię, jednak ten odrzuca jego propozycję. Odmowa Jacinto wprawia w gniew jednego z zagranicznych akcjonariuszy, który robi wszystko co możliwe, aby go przekonać do zmiany zdania. Nie udaje mu się to, więc ucieka się do zabójstwa i bezprawnie przywłaszcza sobie jego ziemię. Ostatecznie morderca zostaje zdemaskowany, co zmusza go do ucieczki.
11 grudnia, 18.00

Reż. Fernando de Fuentes, 1943, 138 min.
Doña Bárbara to meksykański dramat romantyczny z 1943 roku, oparty na powieści o tym samym tytule autorstwa venezuelskiego pisarza, Rómulo Gallegosa. Film został wpisany na listę 100 najlepszych meksykańskich filmów, stworzoną przez 25 najważniejszych meksykańskich krytyków filmowych.
Po ukończeniu studiów prawniczych w Caracas, Santos Luzardo powraca, by zająć się swoim folwarkiem w Altamirze, na wenezuelkiej równinie, znajdującej się pod wpływami doñi Barbary. Ta sprytna kobieta całkowicie zdominowała mieszkających w okolicy wieśniaków i rządzi twardą ręką, nieraz uciekając się do czarów. Spotkanie Santosa i doñi Barbary sprawi, że ta niebezpieczna kobieta zakocha się w młodzieńcu i postara się przekonać go do siebie za wszelką cenę.
12 grudnia, 18.00

Reż. Jorge Fons, 1976, 122 min.
Film na podstawie sztuki teatralnej Vicente Leñero. Głównym wątkiem tej niezwykłej historii jest śmierć don Jesusa (López Tarso), strażnika budowy w stolicy Meksyku. Pośród intryg, kłamstw i fałszywych zeznań, inspektor Munguía (Eduardo Casab) będzie musiał stawić czoła rozżalonemu społeczeństwu – bez jakichkolwiek nadziei i aspiracji, tworzącemu własny porządek gospodarczy, zamkniętemu na sprawiedliwość, która i tak nie miałaby w nim prawa bytu. Jest to krytyczna wizja Vincentego Leñero, autora powieści na podstawie której powstał ten film, poruszająca takie problemy jak manipulacje związków zawodowych –np. opór el Patotas (Resortes) - oraz korupcja w rządzie i przemyśle budowlanym (jej skutki widoczne były po trzęsieniu ziemi z 1985 roku). Te i wiele innych czynników sprawiają, że film „Murarze” jest jedną z najlepszych meksykańskich produkcji ostatnich lat. Jest to film szeroko komentowany, podziwiany, ale przede wszystkim – autentyczny.
Więcej informacji: http://cracovia.cervantes.es/FichasCultura/Ficha85794_61_29.htm