Tytuł tej pięknej i kameralnej wystawy to "Podsłuchany horyzont Tomasa Tranströmera", a jej autorką jest znakomita krakowska graficzka, malarka i scenografka Monika Wanyura-Kurosad.
Ta bardzo wszechstronna, osobna i niezwykle utalentowana artystka od kilku lat zajmuje się także sztuką książki oraz projektowaniem. Przygotowała książki–obiekty oparte na twórczości m.in Czesława Miłosza, oraz instalację inspirowaną esejami Emile Ciorana Zły demiurg , łącząc maski teatralne z manuskryptami tekstów filozoficznych.
Tym razem zainspirował ją szwedzki noblista, jego doznania religijne i poruszające wizje przyrody. Tak jak Język poezji Tranströmera, opowieść krakowskiej artystki jest jest wyciszona, a jednocześnie pełna paradoksów.
Ekspozycja czynna w Galerii Jednej Ksiażki w czytelni Biblioteki Głównej ASP w Krakowie do 18 maja.

Monika Wanyura-Kurosad. Grafik, malarka, scenograf. Absolwentka Wydziału Grafiki w Katowicach Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, dyplom z wyróżnieniem w Pracowni Druku Wklęsłego prof. Stanisława Kluski oraz w Pracowni Malarstwa prof. Jacka Rykały. Studia w Podyplomowym Studium Scenografii na ASP w Krakowie, dyplom w Pracowni Projektowania Scenografii Teatralnej – Opera prof. Andrzeja Kreutz-Majewskiego. Doktorat w specjalności scenografia, promotor prof. ASP Małgorzata Komorowska. Pracuje w Katedrze Scenografii ASP w Krakowie.
Monika Wanyura-Kurosad zajmuje się grafiką artystyczną, malarstwem, sztuką książki oraz projektowaniem. Od kilku lat kontynuuje cykle malarskie i graficzne zatytułowane Krawędzie , Blizny . Są to prace inspirowane przemijaniem czasu, fragmentami rzeczywistości, strukturami powierzchni, krawędziami, na których załamuje się światło. Malarstwo w akrylu powstaje na papierze, grafiki wykonywane są w technice druku cyfrowego.
Książką artystyczną zajmuje się od 1998 roku, przygotowała książki–obiekty oparte na twórczości Czesława Miłosza: , oraz Tomasa Tranströmera: . Najnowszą pracą jest wg szwedzkiego poety. Przygotowała instalację inspirowaną esejami Emile Ciorana , łącząc maski teatralne z manuskryptami tekstów filozoficznych. Połączenie atmosfery poetyckiej ze światem abstrakcyjnej formy graficznej, malarskiej lub rzeźbiarskiej jest dla niej frapujące i inspirujące. Intencją autorki jest poszukiwanie wartości i współbrzmienia pomiędzy literaturą, szczególnie poezją współczesną, a szeroko pojętym obrazowaniem. Podążanie za myślą autora, jest tak ważna jak wolna improwizacja, wariacja na temat. Proces tworzenia książki, a później jej eksponowania ma charakter otwarty i zmienny. Istotnym założeniem wykonanych książek, arkuszy i instalacji jest ich niepowtarzalność i unikatowość.