- Na odcinku około 100 metrów droga w każdym kierunku zostanie zwężona do jednego pasa. Na środku trasy będziemy budować przejazd między obiema jezdniami. To będzie potem wykorzystywane, w trakcie przebudowy starej "czwórki". Będziemy budować też tymczasowy przystanek dla autobusów - mówi Kacper Michna z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie.

Zwężony przejazd ma obowiązywać do 28 lipca.

Znaki rozmieszczone w mieście - wskazujące lokalne objazdy - na razie nie obowiązują. Informacja na nich jest przekreślona, a same znaki przekrzywione. Oznakowanie będzie aktualne w momencie rozpoczęcia przebudowy DK94, która ma rozpocząć się w sierpniu. Na razie nie jest znany konkretny termin.

Inwestycja obejmie olkuski odcinek drogi o długości 4,4 km. Zacznie się na wysokości Grodziska na ul. Staromiejskiej i sięgnie prawie do skrzyżowania ul. Centralnej z ul. Pakuską. Zgodnie z założeniami na fragmencie kompleksowo przebudowanych zostanie sześć skrzyżowań i dwa przejścia podziemne. Dodatkowo powstanie też kładka dla pieszych łącząca ulice Cegielnianą i Szkolną. Nawierzchnia drogi zostanie wzmocniona tak, aby spełniać wymaganą przepisami nośność 11,5 tony na oś.

Na głównym skrzyżowaniu w centrum miasta, pomiędzy ulicami Centralną, Kościuszki i Rabsztyńską, zaplanowano dwupoziomowy węzeł. Na poziomie gruntu powstanie skrzyżowanie obsługujące ruch lokalny, a pod nim zostanie poprowadzona droga krajowa.

Wykonawca przebuduje jeszcze pięć skrzyżowań na DK94 - z ul. Gwarków i ul. Wspólną, z ul. 20 Straconych i ul. Mickiewicza, z ul. Wiejską i ul. Słowackiego oraz z ul. Wyszyńskiego. Wszystkie te skrzyżowania będą miały sygnalizację świetlną. Na skrzyżowaniu z ul. Długą i Kruszcową powstanie rondo turbinowe.

Poza jezdnią trasy głównej, zostaną również wykonane prace, które mają poprawić m.in. bezpieczeństwo. Powstaną nowe chodniki, ścieżki rowerowe i pieszo-rowerowe, zostaną zbudowane ekrany akustyczne. Poprawione zostanie odwodnienie tego terenu, a także zamontowane oświetlenie, które poprawi widoczność pieszych. Zaplanowano przebudowę niektórych dróg lokalnych wzdłuż DK94 oraz budowę dodatkowych jezdni wzdłuż tej drogi krajowej.

Biegnąca przez Olkusz droga krajowa nr 94 jest jedną z pięciu dróg (obok A4 Katowice – Kraków, DK44 Tychy – Kraków, DK79 Kraków – Jaworzno i DW780/DW934 Kraków – Mysłowice) zapewniających bezpośrednie połączenie pomiędzy Krakowem i aglomeracją górnośląską. Badania Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzone w latach 2020-2021 wskazują, że przez Olkusz przejeżdża drogą krajową nr 94 codziennie prawie 33 tys. pojazdów. To wzrost w stosunku do wcześniejszego badania z 2015 roku o 25 proc.