Otwarcie obwodnicy Oświęcimia zaplanowano na kwiecień 2024 roku. To niewiele czasu, biorąc pod uwagę skalę inwestycji. Droga połączy krajową 44 z nowo budowaną drogą ekspresową z Bielska-Białej do Mysłowic. Będzie miała 9 kilometrów i po dwa pasy w każdym kierunku. Powstaną trzy mosty, w tym nad Sołą i Wisłą, a także wiadukt nad linią kolejową.

Projekt zakłada też budowę aż pięciu rond. Prace mają kosztować blisko 470 mln złotych.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk ocenił, że jest to droga ważna dla całego regionu, na którą mieszkańcy czekali od lat. „Dzisiaj ważny dzień, kolejny raz potwierdzamy – dotrzymujemy słowa, jakkolwiek droga dojścia do tej inwestycji była absolutnie niełatwa” - mówił podczas uroczystości rozpoczęcia budowy szef resortu infrastruktury i przypomniał, że pierwsze przymiarki do budowy obwodnicy Oświęcimia rozpoczęły się już w 2005 roku.

GDDKiA podpisała umowę na projekt i budowę 9-km obwodnicy Oświęcimia, będącej częścią drogi S1 wiodącej z węzła Kosztowy do Bielska–Białej, w lipcu 2020 r. Inwestycję realizuje firma Budimex za 467,6 mln zł. Zgodnie z harmonogramem budowa ma się zakończyć w 2024 r.

W ramach zadania powstanie dwujezdniowa droga krajowa klasy GP o długości 9 km, która przebiegnie po nowym śladzie, od S1 do istniejącej DK44. Powstaną trzy mosty: na Wiśle, Sole i Młynówce oraz wiadukt kolejowy. Na realizację kontraktu przewidziano 36 miesięcy. Do czasu budowy nie są wliczane okresy zimowe: od 15 grudnia do 15 marca.

Przy budowie obwodnicy szczególnego podejścia od wykonawcy będzie wymagał fragment drogi, który znajdzie się w sąsiedztwie byłego niemieckiego obozu Auschwitz. To Miejsce Pamięci wpisane jest na listę światowego dziedzictwa UNESCO. W związku z tym został opracowany raport, w którym szczegółowo opisano genezę specjalnego traktowania tego obszaru, przeprowadzono analizy uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi oraz sformułowano zalecenia, które należy ująć na kolejnych etapach przygotowania i realizacji inwestycji.

Obwodnica Oświęcimia to część zadania obejmującego budowę drogi ekspresowej S1 na odcinku Mysłowice – Bielsko-Biała. Jest czwartą częścią podzielonej na cztery odcinki inwestycji drogowej od węzła w Kosztowach do Bielska-Białej. Pozostałe to: węzeł Kosztowy II (z węzłem) do węzła Oświęcim (bez węzła), od węzła Oświęcim (z węzłem) do Dankowic, a także od Dankowic do węzła Suchy Potok (z węzłem) w Bielsku-Białej.

Docelowo cała droga S1 będzie liczyła 135 km długości. Stanie się ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1. S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Cała droga ma zostać oddana do użytku w 2024 r.

Obwodnica to kluczowa inwestycja dla miasta. Umożliwi szybki dojazd na Śląsk, do autostrady A4 oraz na Podbeskidzie. Ułatwi też turystom dojazd do Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau.