Dwukomorowy tunel im. Marii i Lecha Kaczyńskich w masywie góry Luboń Mały pomiędzy miejscowościami Naprawa i Skomielna Biała o długość 2,06 km został uroczyście otwarty 12 listopada 2022 r.

Tunel posiada zaawansowany system monitoringu, dzięki któremu m.in. wiadomo o każdym przejeżdżającym pojeździe oraz o wszystkich wykroczeniach i niewłaściwych zrachowaniach kierowców. Na system monitoringu składa się 26 kamer obrotowych, 30 kamer stałopozycyjnych i 114 kamer do wideodetekcji.

Jak wyjaśnił PAP rzecznik GDDKiA, w ciągu kilku pierwszych miesięcy funkcjonowania tunelu wielokrotnie zdarzały się nieprawidłowe i sprzeczne z przepisami zachowania kierowców. Wielokrotnie zdarzało się, że kierowcy zatrzymywali się w środku tunelu, aby zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie.

„Od marca liczba tego typu sytuacji wyraźnie się zmniejszyła, teraz są to pojedyncze sytuacje - ostatni raz we wrześniu. Przez pierwsze cztery zdarzały się też przypadki zawracanie w tunelu” – przekazał PAP Michna.

Wśród nietypowych zdarzeń odnotowano także wjazd rowerzysty do tunelu.

Największą tygodniową liczbę przejazdów tunelem odnotowano pomiędzy 14 a 20 sierpnia. Wówczas tunelem przejechało 212 tys. 701 pojazdów. Przez cały sierpień natomiast tunelem przejechało 845 tys. 447 samochodów.

W tunelu na Zakopiance jest zainstalowany odcinkowy pomiar prędkości. Tym odcinkiem można jechać maksymalnie 100 km na godzinę. Do końca października odnotowano 27 tys. 332 przekroczeń dozwolonej prędkości, ale jak zaznacza rzecznik, odsetek kierowców, którzy przekraczają prędkość, to mniej niż 0,4 proc. wszystkich pojazdów jadących przeprawą. Zdecydowana większość naruszeń prędkości - ok. 80 proc. to przekroczenia o maksymalnie 20 km/h. Rekordzista jechał tunelem 201 km/h.

Budowa tunelu w ciągu Zakopianki trwała pięć lat i siedem miesięcy, a koszt inwestycji wyniósł niemal miliard zł. Wykonawcą przeprawy jest włoska firma Webuild, która przejęła - firmę Astaldi, która rozpoczęła budowę. Dzięki tunelowi podróż do Zakopanego znacznie się skróciła. Już w przyszłym roku kierowcy przejadą kolejnym odcinkiem dwupasmowej drogi pod Tatry pomiędzy Rdzawką a Nowym Targiem. Planowane są także różne koncepcje przebudowy przebiegu ostatniego 20-kilometrowego odcinka trasy do Zakopanego.