Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Zakopane: na odnowiony dworzec wjechały pierwsze pociągi

  • date_range Piątek, 2023.12.22 09:50 ( Edytowany Piątek, 2023.12.22 10:04 )
To ważny dzień dla Zakopanego - od dzisiaj czynna jest po remoncie część nowej stacji kolejowej. Jednocześnie właśnie od 22 grudnia PKP po trwającej z przerwami kilkuletniej modernizacji kolejowej zakopianki wznowił ruch pociągów pomiędzy Krakowem a Zakopanem. Pierwsze pociągi pasażerskie przyjechały do stolicy Tatr dzisiaj rano, choć z prawie godzinnym opóźnieniem. Mimo to pasażerowie byli zadowoleni, że mogli przyjechać właśnie pociągiem, a nie zatłoczoną zakopianką i wysiąść już na nowym dworcu w centrum Zakopanego.

Fot. Przemysław Bolechowski

Cieszę się, że w końcu jestem w Zakopanem. Z Gdyni do najpiękniejszego miasta w Polsce. Wolałam jechać pociągiem, bo jest przyjemniej. Jest wygodnie i można było się zdrzemnąć

- mówią pasażerowie pociągu.

Modernizacja trasy kolejowej pomiędzy Krakowem i Zakopanem obejmowała nie tylko wymianę torowiska, ale i poprawiono bezpieczeństwo na wielu przejazdach, montując dodatkowe urządzenia. Zmodernizowano wiele stacji PKP i perony co poprawia komfort dla pasażerów. Obecnie po przeprowadzonych pracach czas podróży pomiędzy Krakowem a Zakopanem ma się skrócić do 2 godzin i 30-40 minut.

Po okresie zimowym w planach jest dokończenie pozostałych robót m.in. na stacji Zakopane. Obejmą one nawierzchnię na peronach, montaż wiat oraz prace wykończeniowe i porządkowe.

„Zrealizowano już zasadniczą część robót, umożliwiającą przed świętami wznowienie ruchu kolejowego i dojazd pociągiem do końcowej stacji Zakopane. Dzięki inwestycji zarządcy infrastruktury kolejowej, pasażerowie szybciej dojadą na Podhale m.in. z Trójmiasta, Warszawy i z Krakowa" - przekazał zespół prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Jak dodano, podróż najszybszym pociągiem ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmuje ok. 2 godzin i 30-40 min. "Trasa jest przygotowana do prędkości jazdy pociągów – max. 100 km/h dla linii Skawina - Sucha Beskidzka i Sucha Beskidzka - Chabówka oraz max. 120 km/h dla linii Chabówka – Zakopane".

Prace na kolejowej zakopiance miały m.in. na celu skrócenie podróży oraz zwiększenie bezpieczeństwa. Na trasie m.in. zmodernizowano ponad 100 km torów, 130 nowych rozjazdów, 300 obiektów inżynieryjnych, tj. mostów i przepustów. Powstała także nowa łącznica kolejowa w Chabówce, dzięki której nie będzie już konieczności zmiany kierunku jazdy, a czas podróży do Zakopanego skrócił się o blisko 15 minut. Zmodernizowano 28 stacji i przystanków. Dodatkowe przystanki powstały w Bańskiej Niżnej, Poroninie - Misiagach i Chabówce – Stadion.

Modernizacja kolejowej zakopianki prowadzona jest w ramach projektu „Prace na liniach kolejowych 97, 98, 99 na odcinku Skawina - Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane”. Na realizację przeznaczono przeszło 1,4 mld zł netto. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Źródło:
Polska Agencja Prasowa

Autor:
Brak nazwy

Opracowanie:
Agata Ciechanowska

Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz



Zobacz także

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię