Radio Kraków
  • A
  • A
  • A
share

"Bez opery w Operze Krakowskiej" . Wakaty, awaria sceny, odejście dyrygenta

15 lat pracy i wracamy do punktu zero. Wszyscy milczą i udają, że jakoś to będzie - opowiada Tomasz Tokarczyk, wieloletni kierownik muzyczny i dyrygent. - Zamiast pokazać Operę Krakowską jako wiodący zespół w Polsce, to nagle problemem stały się oceny okresowe. Ciężko mi o tym mówić, bo moje emocje zostały mocno nadszarpnięte - dodaje. Od 31 maja 2022 roku Opera ma nowego dyrektora, którego pierwszą decyzją było przywrócenie na stanowisko kierownicze bohatera afery korupcyjnej w tej instytucji. Miażdżące były też wyniki audytu. O tym, co dzieje się w Operze Krakowskiej w reportażu Ewy Szkurłat.

Posłuchaj reportażu

31 maja 2022 roku komisja konkursowa, której przewodniczył prof. Jan Tadeusz Duda, wyłoniła kandydata na dyrektora Opery w Krakowie. Został nim prof. Piotr Sułkowski, który od 11 lat pełnił funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie. Od głosu wstrzymały się 2 związki zawodowe pracowników Opery Krakowskiej. W sierpniu nowy dyrektor został powołany na okres pięciu lat przez Zarząd Województwa Małopolskiego. Pierwszymi decyzjami bardzo zaskoczył, bo na stanowisko kierownicze wrócił jeden z bohaterów opery korupcyjnej w Operze Krakowskiej.

W kwietniu 2023 roku Opera straciła wieloletniego kierownika artystycznego. Tomasz Tokarczyk zrezygnował z pracy w Krakowie i został kierownikiem muzycznym i dyrygentem Opery Śląskiej w Bytomiu.

"Marny comiesięczny repertuar, brak premier" - w obszernym liście adresowanym do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Małopolskiego, któremu Opera podlega, jak i Wojewody Małopolski , 23 osoby zaapelowały we wrześniu 2023 roku o podjęcie pilnych działań. „W zastraszająco szybkim tempie tracimy, a może już utraciliśmy, Operę w Krakowie” – pisali ludzie kultury, nauki i sztuki. „Poczynania Dyrektora doprowadziły do systematycznego niszczenia wypracowywanego pokoleniami wizerunku i dorobku Opery”.

Autorzy listu zwracali uwagę na pomijanie opery jako gatunku. W sezonie 2022/2023, po objęciu przez Piotra Sułkowskiego stanowiska Dyrektora Opery, liczba premier w Krakowie spadła do zera (0 premier operowych, 0 premier operetkowych, 0 premier baletowych). "W całej historii Opery Krakowskiej  sezon ten był pierwszym, w którym nie odbyła się ani jedna premiera operowa na naszej scenie. W Operze po prostu zabrakło opery”.

W 2023 roku nie odbył się Letni Festiwal Operowy, prezentowany publiczności ponad 20 lat. Oburzeni widzowie protestowali, kiedy odwołano widowisko w Ogrodzie Botanicznym. Publiczność w ostatniej chwili poinformowano, że koncert się nie odbędzie. Pogoda zaskoczyła organizatorów, choć prognozy jednoznacznie wskazywały na spodziewane opady. Od lat w takiej sytuacji imprezy przenoszono do budynku opery. Tym razem tak się nie stało.


W styczniu 2024 roku widzowie, którzy przybyli na spektakl „Zemsty nietoperza” do Opery Krakowskiej, obejrzeli jedynie pierwszy akt tej popularnej operetki. Opera Krakowska przerwała spektakl z powodu awarii sceny.

W styczniu 2024 roku przeprowadzono audyt w Operze Krakowskiej. Raport, którego nie przekazano Ewie Szkurłat, ale udostępniono w trybie informacji publicznej, liczy prawie sto stron. Zawiera wnioski pokontrolne wraz odpowiedziami dyrektora Opery Krakowskiej Piotra Sułkowskiego. Można w nim przeczytać, że "osoby zarządzające oraz pracownicy powinni mieć zapewniony dostęp do informacji niezbędnych do wykonywania przez nich obowiązków", stwierdzono "brak przekazywania zadań i dokumentów ", wakaty na stanowiskach kierowniczych.

Sprawdzano m.in. gospodarowanie mieniem, politykę kadrowo-płacową czy przestrzeganie przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych. W raporcie Biura Audytu i Kontroli Urzędu Marszałkowskiego czytamy też , że w instytucji " nie były należycie realizowane obowiązki i zadania z zakresu kontroli zarządczej", stwierdzono "nieprzestrzeganie ustawy Prawo zamówień publicznych". Raport stwierdza również, że w 2023 roku  ponad 40 pracowników różnych działów zdecydowało o odejściu z Opery Krakowskiej. To nie może nie zwracać uwagi. Co się dzieje w Operze?

Posłuchaj rozmowy Ewy Szkurłat z Tomaszem Tokarczykiem z kwietnia 2023 roku

Posłuchaj reportażu z przygotowań do premiery "Kandyda"

Posłuchaj reportażu z przygotowań premiery "Cyrulika sewilskiego"

"Opowieści Hoffmanna"

Anna Bolena

"Manru"

Opera Krakowska przyciąga jak magnes

"Turandot"

"Sen nocy letniej"

Autor:
Ewa Szkurłat

Wyślij opinię na temat artykułu

Najnowsze

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię