3 miliony pasażerów zostały przewiezione na relacji Kraków Główny-Kraków Lotnisko, Kraków Główny-Wieliczka. To są linie, które cieszą się największym zainteresowaniem. Niemniej jednak stawiamy na bezpieczeństwo, żeby pociągi były przygotowane do bezpiecznego podróżowania i przewożenia pasażerów z miejsca do pracy do domu, albo na odwrót - z domu do miejsca pracy, do szkoły czy też na studia

- podkreśla Smółka.

W tym roku samorząd województwa zakontraktował 9,11 mln tzw. pociągokilometrów, a dopłata do tych przewozów z budżetu regionu wyniesie blisko 353,39 mln zł. W zeszłym roku było to odpowiednio 8,07 mln pociągokilometrów i blisko 330 mln dopłaty. Smółka podkreślił, że większość tych połączeń jest wykonywana z wykorzystaniem taboru kupionego w ostatnich latach.

„Stawiamy na współpracę z kolejarzami, wójtami, burmistrzami i prezydentami miast. To dlatego odnotowaliśmy sukces w postaci ponad 20 mln pasażerów, docierających szybko i komfortowo do pracy, szkół, na studia czy do szpitali. 437 pociągów poruszających się codziennie po całej Małopolsce, nawet na styku z województwami śląskim i świętokrzyskim potwierdza, że pieniądze zainwestowane w transport kolejowy są dobrze wykorzystywane” - ocenił Smółka.

Wskazał przy tym, że na ofertę przewozową województwa składają się nie tylko przejazdy pociągami, ale także autobusami w ramach Małopolskich Linii Dowozowych. Ponadto – mówił wicemarszałek – dzięki uruchomieniu biletu metropolitalnego pasażerowie mogą poruszać się nie tylko pociągami, ale także np. autobusami i tramwajami komunikacji miejskiej w Krakowie i okolicznych gminach.

Według relacji wicemarszałka dzięki zakończeniu prac modernizacyjnych na odcinkach torów w Małopolsce w ostatnich miesiącach zostały uruchomione nowe połączenia m.in. Oświęcimia. Po wielu latach przerwy do miasta tego można dojechać pociągiem z Krakowa z dwóch kierunków – zarówno od strony Trzebini jak i Skawiny. Zwiększono też częstotliwość kursowania składów między Krakowem i Wieliczką – od godz. 6 do 18 kursują one co pół godziny.

Zwiększona została także dwukrotnie liczba połączeń Polregio relacji Kraków – Zakopane, z trzech do sześciu. Na trasie tej pojawiły się cztery nowe przystanki osobowe: Dąbrówka Jezioro Mucharskie, Chabówka Stadion, Bańska Niżna oraz Poronin Misiagi, a także łącznica omijająca stację Chabówka.

Według Smółki województwo sukcesywnie rozbudowuje park taborowy. Dotychczas samorząd zakupił 47 sztuk tzw. elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT), które przekazał do eksploatacji przez Koleje Małopolskie (30) i Polregio (17). Obecnie trwa postępowanie przetargowe na zakup kolejnych 25 takich pociągów.

Wicemarszałek przekonuje, że wśród mieszkańców Małopolski dobrze przyjęły się też Bilet Metropolitalny i Małopolski Bilet Zintegrowany. W planach z kolei jest budowa trzech nowych połączeń kolejowych - Kraków-Olkusz, Kraków-Myślenice i Kraków-Niepołomice. Mają powstać do 2029 roku.