- Bardzo się cieszę z zaproszenia do Krakowa, nigdy dotąd nie wystawiałam tutaj swoich prac - powiedziała Dorota Nieznalska , jedna z najbardziej rozpoznawalnych polskich artystek. - Moja praca przygotowana dla Krakowa dotyczyć będzie narodowej pamięci.

Dorota Nieznalska (ur. 1973 w Gdańsku) – polska artystka wizualna identyfikowana z nurtem sztuki krytycznej. Tworzy przede wszystkim obiekty rzeźbiarskie, instalacje, zajmuje się także sztuką wideo i fotografią.

Jej nazwisko znane jest za sprawą głośnego oskarżenia i procesu o obrazę uczuć religijnych. Przypomnijmy, w 2001 roku w Galerii Wyspa w Gdańsku otwarto wystawę Doroty Nieznalskiej pt. Nowe Prace, której częścią była instalacja Pasja. Na instalację składał się film (obraz ćwiczącego na siłowni mężczyzny) oraz obiekt (zdjęcie męskich genitaliów na krzyżu). Tytuł instalacji odwoływał się do tematów pasyjnych w sztuce religijnej. Wiadomość medialna o tematyce wystawy i użytych w niej środkach artystycznych spowodowała oskarżenie artystki o obrazę uczuć religijnych, dokonane na podstawie doniesienia grupy działaczy i posłów Ligi Polskich Rodzin. 18 lipca 2003 Nieznalska została skazana na karę sześciu miesięcy ograniczenia wolności (wykonywania pracy na cele społeczne). Ostatni proces dotyczący Pasji odbył się 11 marca 2010 w Sądzie Okręgowym w Gdańsku. Sąd uznał prawomocnym wyrokiem, że nie ma dowodów przemawiającym za tym, że artystka miała na celu obrażanie innych osób. Dorotę Nieznalską uznano za niewinną.

Specjalnie na Grolsch ArtBoom Festival Dorota Nieznalska przygotowała projekt W przestrzeni miejskiej zostanie umieszczona współczesna reklama świetlna podobna do tych, jakie można zobaczyć na fasadach wielkomiejskich centrów handlowych. Reklamę stanowiła będzie łacińska sentencja Corpora dormiunt vigilant animae ( Ciała śpią, dusze czuwają ), posiadająca, zdaniem autorki, ogromny ładunek symboliczny, polityczny i narodowościowy. Napis podzielony zostanie na dwa człony stanowiące w kolorze białym i czerwonym nawiązującym do flagi narodowej. Biel odnosić się będzie do śmierci, natomiast czerwień do czuwania, żywej pamięci historycznej.

Reklama zostanie pokazana na Placu Matejki – w przestrzeni symbolicznej, naznaczonej obecnością dwóch historycznych monumentów (Pomnik Grunwaldzki, Grób Nieznanego Żołnierza). Zaproponowany przez artystkę projekt ma odnieść się w krytyczny sposób do reklamowania (lub przereklamowania) narodowej pamięci.