Jak przekazała w piątek Monika Skrzydlewska z krakowskiego oddziału GDDKiA, rok 2023 był intensywny na małopolskich drogach. W ostatnich 12 miesiącach wzbogaciły się one o 18,7 km drogi ekspresowej i 1,4 km nowej obwodnicy. Kontynuowane były budowy 64 km całkowicie nowych tras i rozpoczęto prace na kolejnych 10,3 km.

„Poza tym remontowaliśmy, odśnieżaliśmy i poprawialiśmy bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych” - wskazała przedstawicielka GDDKiA.

Największą zakończoną inwestycją była budowa 18,7 km odcinka drogi ekspresowej S7 między granicą województw świętokrzyskiego i małopolskiego a węzłem Miechów. Oddana do użytkowania we wrześniu trasa jest najdłuższym z budowanych w 2023 roku odcinków S7 na północ od Krakowa. Dzięki tej inwestycji większość (31,8 km) z 55,4 km S7 na północ od węzła Nowa Huta jest oddana do użytku.

Koszt całej inwestycji zamknął się 1,051 mld zł, w tym prace budowlane to 860 mln zł. Budowa odcinka otrzymała prawie 586 mln zł dofinansowania ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

We wrześniu kierowcy zaczęli też korzystać z obwodnicy Chełmca k. Nowego Sącza o długości 1,4 km leżącej w ciągu drogi krajowej nr 28. Obwodnica łączy rondo siostry Czesławy Lorek z rondem im. ks. prof. Bolesława Kumora, pozwalając na ominięcie przebiegających przez centrum Chełmca ul. Limanowskiej i Marcinkowickiej. Inwestycja o wartości blisko 50 mln zł powstała w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.

Według informacji przekazanych przez GDDKiA w tym roku kontynuowana była budowa Północnej Obwodnicy Krakowa (POK) w ciągu drogi ekspresowej S52. Budowany odcinek liczy 12,3 km, a zaawansowanie prac osiągnęło 87 proc. Powstają na nim trzy węzły – Zielonki, Węgrzce i Batowice. Konstrukcje 25 z 27 mostów, wiaduktów i estakad na trasie są już gotowe.

Poza obiektami „naziemnymi” obwodnica będzie też miała dwa tunele – w Zielonkach (653 m długości) i Dziekanowicach (496 m). Krótszy tunel jest niemal gotowy. W drugim trwają prace związane z przekopaniem tunelu i równocześnie z budową konstrukcji stropu i dna. Na 10 km obwodnicy drogowcy ułożyli już pierwszą warstwę asfaltu, a na 7 km są dwie. „Za nami ponad połowa prac związanych z położeniem nawierzchni na nowej drodze” - wskazała Skrzydlewska.

Wartość prac budowlanych to prawie 1,9 mld zł. Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa otrzymała prawie 680 mln zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Trwa też budowa pozostałych odcinków S7 na północ od Krakowa: Miechów – Szczepanowice o długości 5,3 km oraz Widoma – Kraków o długości 18,3 km. Fragmenty te połączą się z dwoma już funkcjonującymi odcinkami trasy S7 – Moczydło-Miechów i Szczepanowice-Widoma.

Zaawansowanie prac na odcinku Miechów – Szczepanowice osiągnęło już 71 proc. Z kolei odcinek z Widomej do krakowskiej Nowej Huty na pierwszym fragmencie tzw. pozamiejskim jest zaawansowany w 64 proc., a na trudniejszym fragmencie przebiegającym przez mocno zurbanizowane tereny Nowej Huty - w 36 proc.

Wartość prac budowlanych to ponad 1,8 mld zł. Budowa tego odcinka otrzymała prawie 543 mln zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i niemal 421 mln zł w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.

Na południu Małopolski kończy się budowa 16,1 km odcinka nowej trasy Zakopianki (DK47) z Rdzawki do Nowego Targu. Trwa ona już trzy lata i jest zaawansowana w ponad 90 proc. Dzięki budowie tej trasy Kraków i Nowy Targ będą na całym odcinku połączone dwupasmową drogą.

Trwa także budowa 3-kilometrowego tzw. łącznika brzeskiego łączącego DK75 z autostradą A4 i stanowiącego drugą część obwodnicy Brzeska – zaawansowanie inwestycji wynosi 50 proc.

Niespełna 40 proc. wynosi zaawansowanie budowy obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44. Wartość prac budowlanych to ok 500 mln zł. Budowa tego odcinka otrzymała ponad 164 mln zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Na wczesnych etapach znajduje się budowa m.in. obwodnicy Zabierzowa (DK79), a także prace związane z modernizacja Zakopianki od Krakowa do Myślenic. Składa się na nią szereg dużych inwestycji poprawiających przepustowość i bezpieczeństwo ruchu drogowego. Są to węzły drogowe w: Gaju, Krzyszkowicach, Jaworniku i Myślenicach, nowe układy drogowe w Głogoczowie, Libertowie i Opatkowicach, oraz kładki dla pieszych w Mogilanach i Głogoczowie.